Dette har sammenheng med ny anbudsperiode som trer i kraft 1. januar 2015.

AtB som nå er ansvarlig for sambandet Dypfest – Tarva, inviterte høsten 2013 interesserte operatører til å legge inn anbud på betjening av sambandet.

Oppusset ferje

Da Fosen NamsosSjø som har vært operatør av sambandet de siste 30 årene, valgte å melde seg ut av konkurransen, sto man tilbake med tilbud fra kun en operatør, nemlig Fosenlinjen AS, som fra før har solid feste på Fosen gjennom ferjedrift til Storfosna og Leksa.

Fosenlinjen gikk til innkjøp av bilferga Fløytind, bygd i 1980, med kapasitet for 17 biler og 93 pax.

Ferga, som nå har fått navnet «Tarva», har gjennomgått en omfattende oppussing og modernisering, og framstår nå som et flott fartøy med ny innredning i passasjersalong, samt universell utforming med rullestolheis og handicaptoalett.

Flere avganger

Den største forandringen for befolkningen på Tarva er imidlertid at ruteproduksjonen fordobles ved at antall ruteturer per uke økes fra 16 til 31.

Dette endrer radikalt reisemuligheten for alle med tilknytning til Tarva. For de fastboende blir det en ny og lettere hverdag, og hytteierne får bedre mulighet får å utnytte fritid på Tarva.

Forsvaret, gjennom Ørland hovedflystasjon, har sammen med andre, vært pådriver for økt rutefrekvens til Tarva. Det nye ruteopplegget bidrar til en vesentlig harmonisering mellom arbeidstid og ruteavganger.

Økt rutefrekvens gir også nye muligheter for turister, som nå har mulighet for å besøke Tarva for kortere eller lengre dagsturer.

Siste tur

Første nyttårsdag kl 1030 ankom M/F «Tarva», Tarva på sitt første ordinære ruteanløp. Etter fyrverkeri, hurrarop og blomsteroverrekkelse, ble forventningsfulle tarvinger invitert om bord på omvisning. Her serverte rederisjef Bjørnar Grøntvedt, assistert av kaptein Svein Åge Hopstad og matros/maskinist Bent Pettersen, kaffe og bløtkake til alle gjester og reisende.

Tarvingene tok farvel med «Stoksundferja» på Nyttårsaften. Nåværende og tidligere besetningsmedlemmer var med på «siste reise» over Tarvafjorden, som ble behørig markert av tarvinger som kom om bord og serverte kaffe og kake.

«Stoksundferja», bygd i 1968, seiler imidlertid videre. Allerede 1. nyttårsdag settes kursen nordover mot Sandnessjøen, der den først skal på verksted, får så å settes inn i fergesambandet Solfjellsjøen – Vandve i Dønna kommune.