Amerikanske myndigheter har bekreftet at motorvedlikehold for F-35 i Europa i fremtiden skal utføres i tre partnerland, Tyrkia, Norge og Nederland. I følge planen som er presentert skal Tyrkia etablere det første motordepotet i 2018, fulgt av Norge og Nederland 2-3 år senere. De første norske F-35-flyene skal være på plass ved basen i Ørland i 2017. I praksis betyr dette at de norske F-35-flyene ligger an til å få utført motorvedlikehold i Tyrkia fram til vedlikehold i Norge er etablert i 2020-2021.

AIM vurderer Ørland

I Norge er det statsforetaket AIM Norway som har vunnet fram i kampen om å utføre vedlikehold for motorene på F-35. Kontrakten som AIM har fått er internasjonal, og betyr trolig at AIM på sikt vil kunne utføre vedlikehold for flere hundre F-35. Samtidig er det sannsynlig at AIM vil foreta en etablering inne på kampflybasen i Ørland i forbindelse med kontrakten.

- Det vil være naturlig at deler av vedlikeholdet utføres der flyene er, sier administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway til fosna-folket.no.

På skisse-stadiet

Etter det Fosna-Folket erfarer skal det allerede være jobbet med skisser som viser en mulig avdeling av AIM inne på basen for F-35, trolig i nærheten av bygget der F-35-maskinene skal kunne kjøre inn på den ene siden og ut på den andre i forbindelse med vedlikehold. Austrått Innovasjon har også etablert tett kontakt med AIM i forbindelse med etableringen av kampflybasen og det norske kjøpet av F-35. Haukåssveen vil imidlertid ikke konkludere med tanke på hva slags etablering AIM lander på i Ørland, eller hvor mange årsverk vedlikeholdet av de norske F-35 vil representere.

Kraftig motor

F-135-motoren som brukes i F-35 produseres av Pratt & Whitney. Dette er den kraftigste enkeltmotoren som noen gang er montert i et kampfly. Motoren skal brukes i alle de over 3000 F-35-flyene som er planlagt bygget for mer enn 10 land verden over. Ut fra de kontraktene som i dag er tegnet om kjøp av F-35 regner Haukåssveen med at det vil være 500 til 600 fly i Europa.

Modulbasert

Selve motoren i F-35 består av fem hovedmoduler. Denne konstruksjonen har også betydning for måten vedlikeholdet organiseres på. Haukåssveen vil imidlertid ikke spekulere i hvor mye vedlikehold som skal utføres med motoren på plass i flyet, eller hvor mye som vil skje ved at moduler plukkes ut og eventuelt sendes et annet sted for vedlikehold.

- Mye avhenger av hvordan kunden ønsker dette utført. Kunden skal få det som kunden ønsker, sier sjefen i AIM.

Glede i departementet

Også norske myndigheter er svært tilfreds med at statsbedriften AIM Norway har fått den høythengende kontrakten om motorvedlikeholdet av F-35.

- Dette er svært gledelig, og viser nok en gang at norsk industri får anerkjennelse for den kvaliteten og kompetansen de kan levere. I tillegg til AIM Norway så må jeg jo også gratulere Tyrkia som skal gå foran og etablere et slikt depot, sier statssekretær Øystein Bø i Forsvarsdepartementet.

- Det vil være naturlig at deler av vedlikeholdet utføres der flyene er, sier administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway. Foto: Snorre Berg