De to nye ferjene vil ha en kapasitet på henholdsvis 35- og 38 personbilenheter, mens ferja som går i sambandet i dag har en kapasitet på 50 personbilenheter.

- Det blir to ferjer kun på formiddagen i ukedagene fra klokken 06.20 til klokken 09.30 og på ettermiddagen fra klokken 13.30 og til klokken 17.30. Ellers vil det være kun én ferje i sambandet, og den vil ha mindre kapasitet enn dagens ferje, sier Torhild Aarbergsbotten (H).

Ble nedstemt

De to nye ferjene blir satt inn i sambandet fra januar neste år. Det betyr at Sør-Trøndelag fylkeskommune forlenger kontrakten med Norled, som drifter sambandet i dag. Kontrakten blir forlenget med to år. Aarbergsbotten frykter trafikk-kaos, spesielt fredag- og søndag kveld med den nye ferjeløsningen.

- Da er det mye trafikk. Når kun én ferje, som er mindre enn den som går i dag, vil trafikkere sambandet, må det bare bli kaotiske tilstander, sier Aarbergsbotten.

Fylkestinget behandlet saken i går. Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet fremmet forslag om å ha to ferjer alle ukedagene fra klokken 06.20 til klokken 17.30. To ferjer fredag og søndag kveld var også formulert i forslaget.

- Dette ble nedstemt, forteller Aarbergsbotten.

- Mer fleksibilitet

Leder i samferdselskomiteen Karin Bjørkhaug (KrF) mener den nye toferjeløsningen byr på mer fleksibilitet.

- Samlet sett øker vi kapasiteten, selv om de to ferjene hver for seg har mindre kapasitet enn ferjen som trafikkerer sambandet i dag. Når vi har to ferjer, har vi større mulighet til å justere kapasiteten fortløpende etter behovet, sier hun.