Prosjektet går ut på å bygge tunnel mellom øya Storfosna og fastlandet på Ørlandet. Den opprinnelige kostnadsrammen var på 300 millioner kroner. Det ble i juni klart at kostnadsrammen for prosjektet hadde økt fra 303- til 448 millioner kroner på tre år. Foran møtet i fylkesutvalget i juni innstilte fylkesrådmann Odd Inge Mjøen på å stanse ytterligere utredninger og analyser i prosjektet. Fylkesutvalget vedtok imidlertid å utsette saken. Samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag vedtok for noen uker siden å stanse prosjektet. Fylkestinget i Sør-Trøndelag kom i dag fram til samme konklusjon. Videre utredninger og analyser innstilles. Det politiske flertallet i fylkstinget vedtok samtidig at prosjektet kan bli tatt opp til ny vurdering dersom det kommer endringer som bedrer i finansieringen for ferjeavløsningstiltak.

- Lys i tunnelen

Ørland-ordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp) mener det siste punktet i vedtaket bidrar til å holde litt liv i tunneldrømmen.

- Det er topp at vi fikk med det siste punktet. Det så adskillig mørkere ut etter behandlingen i samferdselskomiteen.

- Du mener altså at det er lys i tunnelen?

- Ja. Nå åpnes det for at prosjektet kan bli vurdert på nytt ved en senere anledning, svarer Sp-politikeren.