I etterkant av folkemøtet i Vanvikan forrige uke om hurtigbåtsambandet Vanvikan-Trondheim har ordførerne i Leksvik og Rissa, Einar Strøm og Ove Vollan, sendt brev til AtB hvor de kommer med forslag til hvordan nedskjæringer i rutetilbudet kan unngås.

AtB skal som kjent spare inn en million kroner på dette sambandet. For å få til det mener selskapet det er nødvendig å kutte kraftig i rutetilbudet, spesielt i helgene. Det liker verken de reisende eller den politiske ledelsen i de to kommunene.

I brevet til AtB skriver ordførerne blant annet: Leksvik og Rissa vil derfor be om at sambandet opprettholdes på dagens nivå, men forstår også de store økonomiske utfordringene AtB står overfor. Vi vil derfor gå inn i en konstruktiv dialog på følgende tema:

Markedsføringskampanje

Det har de siste år ikke vært gjort noe for å øke trafikken. Kommunene er derfor villige til aktivt å støtte en kampanje for å bruke båten og innfartsparkeringa i Vanvikan. Det ligger også et betydelig potensial i bruk av bestillingstransport. Et mål om å øke årstrafikken til 200000 er realistisk. Dersom målet ikke nås er kommunene villige til å forhandle om inndekning.

Smartere rutetabell

Rutetabellen er minimalt endret de siste år. Det kan være gevinster i å endre denne for å øke trafikken. Kommunene og Trafikkantforeninga vil stille opp i en slik prosess.

Øke billettprisen

Det er allerede dyrt å bruke hurtigbåten, men stilt overfor mulighetene for en kraftig reduksjon må vi også vurdere dette gitt at økningen øremerkes økonomiutfordringen, og avvikles så snart selskapet kommer seg opp av bølgedalen. Dette må en også se i sammenheng med overgangsordningene for buss i Trondheim.

Redusere frekvensen

Dette er svært lite ønskelig, og vil fort føre til trafikktap for gjenværende turer. Med ryggen mot veggen vil vi også gå inn i en slik prosess, men tar det som en selvfølge at dette da gjøres i samråd med berørte kommuner og de som bruker båten. I denne omgang vil vi foreslå at: 1. Ta bort alle avganger på bevegelige helligdager som er tilført sambandet etter anbudsrunden. 2.Gå over til hverdagsrute på lørdag formiddag. Innsparingen er en tur/retur avgang.

Redusert fart

På 34 avganger kan farten reduseres uten at det berører korresponderende trafikk. Dette gir en miljøgevinst og betyr for denne båttypen betydelig drivstoffinnsparing.

Vi forutsetter at disse tiltakene i sum tilsvarer mer enn den økonomiutfordringen AtB står overfor og ber om et forhandlingsmøte for å avtale profil og oppklare eventuelle uklarheter. For oss er det også viktig at vi legger på plass en langsiktig avtale slik at de som skal etablere seg i kommunene og næringslivet føler trygghet i forhold til innvesteringene.