Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Forsvarets hovedflystasjon i Bodø skal legges ned, som følge av etableringen av enebaseløsningen på Ørlandet. Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet har nå gitt Forsvaret og Avinor ansvaret for å utarbeide en felles plan for hvordan de skal samarbeide om overføringen av driftsansvaret innen 1. august 2016.

- Langsiktig løsning

- Målet med overføringen av driftsansvaret til Avinor er en god, langsiktig løsning for sivil luftfart i Bodø som sikrer effektiv luftfartsdrift til gode for lokalbefolkning og kommunikasjon mellom landsdelene. Dette forutsetter tilstrekkelig kompetanse og kapasitet til flyplassdrift i hele perioden. Det må derfor skapes trygghet for personellet, slik at man beholder nødvendig kompetanse og kapasitet. For å sikre forutsigbarhet for både personell og Bodø-regionen, er det viktig at vi får klargjort denne prosessen i god tid før 1. august 2016, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet John-Ragnar Aarset i pressemeldingen.

Forsvarets aktivitet reduseres

Overføringen av ansvaret for flyplassdriften fra Forsvaret til Avinor vil ikke påvirke Forsvarets operative leveranser, heller ikke QRA-kampflyberedskapen som skal videreføres i Bodø så lenge F-16 skal ha denne rollen, heter det i pressemeldingen.Det påpekes videre at drift av sivil flyplassdrift er utenfor Forsvarets kjernevirksomhet. «Når Forsvarets aktiviteter gradvis reduseres fram mot utfasingen av dagens flåte av F-16-fly, er det derfor naturlig at Avinor tar over driften ved Bodø lufthavn», står det i pressemeldingen.

F-16 i Bodø

Like etter kampflybasevedtaket i Stortinget la Forsvaret opp til å flytte de resterende F-16-flyene i Bodø til Ørland innen 2017. Denne planen har Forsvaret nå gått bort ifra. Noe av årsaken er utfordringer knyttet til å få med ansatte i Bodø på flyttelasset til Ørland. Nå åpnes det for å ha F-16 i Bodø ut F-16s levetid.