Det var i slutten av juni det oppsto brann i motoren på et F-35-fly under avgang på Eglin flybase i Florida. Piloten avbrøt avgangen, og slapp uskadd fra hendelsen.

Aftenposten skriver i dag at brannen skyldtes en overoppheting av rotorbladene i motoren som produseres av Pratt & Whitney.

I forbindelse med toppmøtet i Oslo i dag så forsikrer visedirektør Chris Flynn hos Pratt & Whitney at brannen i juni ikke skal forsinke framdriften i F-35-programmet.

Flynn forteller at man i løpet av to uker skal ha et endelig svar på årsaken til motorbrannen, og innen utgangen av oktober skal også en løsning på problemet være på plass.

Under bruk er det ekstreme forhold som oppstår i motoren som er spesielt utviklet i to varianter for F-35.

- Motoren flytter på seg, og utvider seg av varmen som oppstår. Dette skaper friksjon, sa Flynn til presen under møtet i Oslo i dag. Han opplyser også at det som forårsaket brannen i juni angår begge de to motorvariantene man leverer til F-35.

Flynn snakket åpent om hendelsen på Eglin Air Force Base da han torsdag møtte norsk og internasjonal presse i Oslo i forbindelse med toppmøtet mellom F-35-nasjonene.

Journalist Skjalg Ledang dekker F-35-toppmøtet.