Fosna-Folket.no snakket i går med alle de sju styremedlemmene i Fosenvegene AS. Alle de faste medlemmene stiller i kveldens styremøte. Med mindre noen har skiftet mening i løpet av natten eller dagen i dag, ligger det an til et klart flertall når saken behandles i kveld. Styremedlem Harald Fagervold er den eneste som sier at han skal stemme imot. Et styremedlem sier han ikke har bestemt seg, mens resten etter alt å dømme går for en takstøkning på 7,5 prosent.

- Folk tjener mer - bomtakstene øker

Sør-Trøndelag fylkeskommunes representant i styret Per Olav Skurdal Hopsø mener saken er enkel: Øk bompengetaksten og bygg veiene som er planlagt, eller la prisen forbli uendret og bygg mindre vei.

- Det er naturlig å øke bompengetakstene i tråd med konsumprisindeksen i veiprosjekter. Det blir dyrere å bygge vei for hvert år, anleggsarbeiderne skal ha mer lønn og asfalten koster mer. Det blir egentlig litt feil å si at vi nå øker bompengeprisene. Vi justerer prisen i forhold til den generelle prisstigningen i landet. Det har vi ikke gjort siden bompengeinnkrevingen startet i januar 2012. Lønnsnivået til hele befolkningen øker, også til de som kjører gjennom bommene. Prisen på melka øker, prisen på å bygge vei øker, og de som kjører gjennom bommen, har generell lønnsvekst, påpeker han.

Vil bygge veiene

Skurdal Hopsø mener alternativet til å øke bompengetaksten, er å bygge mindre vei.

- Fosningene er gjennom vedtak blitt lovet at det skal bygges vei i tre prosjektpakker. Jeg vil mye heller justere prisen i forhold til prisstigningen og bygge veiene som lovet, enn å la bompengetaksten forbli uendret og dermed kutte veiprosjekt. Det kan ikke jeg stå for.

- Finnes det ikke noe alternativ til å øke bompengetaksten?

- Da må fosningene kjøre mer bil og andelen hyttefolk og turister øke, sier Skurdal Hopsø.