Hvis saken blir vedtatt, vil prisendringene tre i kraft fra januar 2015.

Dette må du betale hvis du ikke har rabattavtale og kjører personbil under 6 meter:

Krinsvatn: 70 kroner. 65 kroner i dag.

Flakk - Rørvik: 88 kroner. 82 kroner i dag. Ferjebillett kommer i tillegg.

Brekstad - Valset: 70 kroner. 65 kroner i dag. Ferjebillett kommer i tillegg.

- Regulerer i forhold til prisvekst

Styreleder Hallgeir Grøntvedt i Fosenvegene AS forklarer forslaget om takstøkning med at prisene ikke har blitt justert i takt med konsumprisindeksen. Bompenger ble innført i sambandene Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset i januar 2012. Bompengeinnkrevingen ved Krinsvatn startet i mai samme år.

- Vi har ikke justert prisen i forhold til vanlig prisstigning så langt. Derfor øker vi prisen med 7,5 prosent fra januar neste år. Vi regner en økning på 2,5 prosent i 2012 og tilsvarende for årene 2013 og 2014. Det ligger inne i bompengegodkjenningen at vi har en mulighet til å gjøre det.

- Er dette den eneste årsaken til at dere foreslår å øke takstene?

- Nei. Det er flere faktorer. Inntektene har sviktet fordi langt flere har kjøpt rabattordninger enn hva vi beregnet. I tillegg øker antall elbiler i sambandene voldsomt, og de kjører gratis. Dessuten kom vi ikke i gang med innkrevingen ved Krinsvatn før i mai 2012. Den skulle etter planen starte i januar 2012. Videre har ikke trafikken økt som forventet i sambandet Flakk - Rørvik. I tillegg har det vært problemer knyttet til AutoPass-systemet der. Systemet har vært nede i perioder, og mange har kjørt gratis. Vi har fått klare signaler fra Vegdirektoratet om at pakke 3 av prosjektet Fosenvegene kan stå i fare, om vi ikke gjør noe nå, påpeker Grøntvedt.Les også: Edna (84) har saksøkt bompengeselskap - nå møtes de trolig i Fosen tingrett

I sambandene Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset får man 50 prosent avslag på prisen om man kjøper rabattordning. Ved Krinsvatn-bommen får man 20 prosent rabatt.

Forventer reaksjoner

- Forventer du reaksjoner fra folk dersom forslaget om takstøkning blir vedtatt i morgen?

- Ja, det gjør jeg. Vi har jo snakket om å redusere prisene. På grunn av utviklingen med antallet som har rabattordninger samt antall elbiler, så er vi nødt til å gjøre noe. Det er ikke artig å øke prisene, men vi er nødt til å ta støyten nå.

- Men det bør vel ikke komme som noen bombe at mange kjøper rabattordninger, når man får 50 prosent avslag på prisen?

- Sammenlignet med andre bomveisamband i Norge, så er det veldig mange som har rabattordninger i dette prosjektet, svarer Grøntvedt.

- Kan redusere senere

Han åpner for å redusere prisene igjen ved en senere anledning.