Fosen brann- og redningstjeneste (FBRT) har i ett år jobbet med en risiko- og sårbarhetsanalyse. Nå er analysen komplett. Det gjenstår kun en høringsuttalelse, hvor fristen er satt til 19. september. – Den blir tatt opp til formell behandling i styret i slutten av september, sier Johan Uthus, brannsjef i FBRT IKS.

– Grunnlaget for veien videre

Samtlige ansatte i FBRT har vært involvert i analysen. Der er det satt opp ulike scenario, som mindre ulykker, større branner og oljelekkasjer ute til sjøs. I analysen er også andre aktører involvert. Kraftlagene har blant annet informert om sine anlegg, slik at brannvesenet får mer kunnskap dersom noe skulle skje der.– Analysen blir grunnlaget for veien videre, forteller Uthus.Risiko- og sårbarhetsanalysen vil gi et bilde på hva FBRT er gode på, og hva som kan gjøres bedre.Har kjemikaliespesialisterFBRT er et interkommunalt selskap som dekker brannvesenets lovpålagte oppgaver i Ørland, Bjugn, Åfjord og Roan kommuner. I dag forholder brannvesenet seg formelt til at hver av kommunene har en egen brannordning. Der er beredskapen i de fire kommunene skissert. Innen kort tid er planen at alt blir én helhet.– Denne analysen vil danne grunnlag for en helhetlig beredskap i kommunene og de gamle «Brannordningene», som FBRT overtok fra kommunene. De skal erstattes med en helhetlig beredskapsplan. Denne planen vil ta hensyn til at vi nå kan se på en effektiv utnytting av de ressursene vi rår over, slik at vi kan møte de nye utfordringene fosenkommunene står overfor. Et eksempel på dette er at det allerede er etablert en gruppe på Brekstad, som er gitt spesialkompetanse og utstyr for å håndtere kjemikalieuhell.

– Hvor langt har dere kommet i prosessen?– Noe har vi startet på, og noe vil komme over tid.– Det er for lang tidAlle kommunene skal fortsatt ha en førsteinnsatsstyrke. Innsatsleder vil da gjøre en rask vurdering på hvilke fellesressurser som skal settes inn. Lederen på stedet har så mulighet til å tilkalle mannskaper fra andre stasjoner, som har spesialkompetanse og utstyr.Det er særlig to punkter brannsjefen mener FBRT bør styrkes på. Det er generell kompetanse hos deltidsansatte, samt et behov for mer spesialutstyr, som for eksempel en brannbil med lift og korg, for å komme til i høye bygninger.

Med brannen på Dalebakken Mølle friskt i minne, erkjenner brannsjefen at det er nødvendig med bedre høydekapasitet. Da ble en brannbil fra Trondheim beordret over til Fosen med Flakk – Rørvik-ferga. – I dag kan det fort ta to timer før vi har utstyret på plass. Det er for lang tid. Vi ser behovet særlig på Brekstad. Bygningene er og blir høye og store, sier Uthus, som også ser behovet i lys av den planlagte utbyggingen av høyhus i Åfjord. – Vi har også ansvar for beredskap i forbindelse med branner og ulykker på Forsvarets bygninger.Skal bedre kompetansenDet kan likevel ta flere år å få på plass en slik brannbil, som er kostnadsestimert til rundt fem millioner kroner. Uthus håper spesialbrannbilen er stasjonert på Fosen innen 2020. Et annet punkt som brannsjefen mener må gjøres noe med, er sambandsforholdene, som på langt nær er tilfredsstillende. Der skal det imidlertid ikke brukes penger før det digitale nødnettet er på plass. Det kan være i drift om et års tid på Fosen.

FBRT har nå planer om å gi deltidsansatte bedre kompetanse. Det er søkt Norges brannskole om å få tildelt et engangskurs for å gi mannskapet den formelle utdanningen de skal ha.– Neste år har vi planer om å få til et grunnkurs for mannskapet, forteller brannsjefen. – Livreddende førstehjelp

– En viktig tjeneste vi har hatt i flere år er et nært samarbeid med luftambulansen. Mannskap i Roan og Lysøysund har fått spesialkompetanse på livreddende førstehjelp, og rykker ut flere ganger i året på hasteoppdrag når ambulansen ikke er tilgjengelig.  Prosjektet som er benevnt «Mens du venter på ambulansen» (MDVPA) er i ferd med å bli et nasjonalt satsningsområde. Vi vil i løpet av vinteren vurdere å gi mannskaper også på andre stasjoner samme opplæring.Oppfordrer kvinner til å søke