I et skriv ble spesialundervisningen til elever med diagnoser som ADHD kuttet med én tredjedel. Ifølge rektor ved Vanvikan skole er tiltakene allerede gjennomført.

«Det aller meste av spesialundervisningen vil foregå inne i klassen. I og med at timer til vanlig undervisning reduseres kraftig, er det naturlig at også timer til spesialundervisning også reduseres. Aktuelle heimer vil nødvendig få informasjon. Skolen vil bruke assistenter i stedet for lærere der dette er naturlig», heter det i skrivet.

- Elendig informasjon

En mor til en elev, som er rammet av kuttene ved skolen, forteller at hun fikk beskjed om tiltakene via et skriv, som ble sendt med sønnen hjem fra skolen.

- Tre uker før skolen startet ble vi gjort kjent med vedtak basert på utredningen fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Der sto det at timeantallet med spesialundervisning fra fjoråret ville bli opprettholdt. Jeg hørte ikke noe, før jeg så skrivet sønnen min hadde med hjem fra skolen. Det kom som vanlig «sekkepost». Jeg synes informasjonen fra kommunen har vært elendig, sier moren.

Frykter faglig tilbakegang

Sønnen, som har diagnosene ADHD og dysleksi, får spesialundervisningen redusert med én tredjedel. Moren frykter kuttene vil få store konsekvenser for sønnens faglige utvikling.

- I forrige skoleår hadde han opp mot 7 timer spesialundervisning i uken. Nå får han 4,5 time. Det er stor forskjell. Spesialundervisningen er lagt opp slik at halvparten er alene med læreren, mens den andre halvdelen er i en liten gruppe eller sammen med klassen. Sønnen min har hatt stort utbytte av de sju timene med spesialundervisning i uken, spesielt tiden alene med lærer.

- Hvilke konsekvenser mener du kuttene i spesialundervisningen får for sønnen din?

- Jeg frykter denne reduksjonen vil sette ham tilbake faglig. Jeg er redd han taper veldig på det, sier moren.

Dobbelt så stor klasse

I tillegg til at spesialundervisningen ved skolen er redusert, har også flere klasser fellesundervisning sammen.

- I fagene religion, livssyn og etikk, norsk og naturfag er de nå 32 elever. Tidligere var det 16. Dette er relativt tunge fag. For sønnen min, som sliter med konsentrasjonen, er det ikke akkurat heldig at han har dobbelt så mange elever rundt seg, sier moren.

Hun påpeker at hun kritiserer kommunen og ikke lærerne for sparetiltakene som gjennomføres.

- Lærerne jobber hardt for å få det til å gå opp. De forsøker å legge til rette så mye som mulig.

Slakter informasjonen

En annen forelder, som har et barn ved Vanvikan skole med behov for spesialundervisning, frykter også konsekvensene av kuttene.

- Mitt barn har hatt særdeles godt utbytte av opplegget med spesialundervisning. Han gikk fra å være en elev som meldte seg ut, til å bli en elev som absolutt var med. Timene alene med lærer og i mindre grupper har fungert utmerket. Det er synd om dette forvitrer.

- Hva tenker du om måten dere har blitt informert på av kommunen?

- Det er forferdelig dårlig. Det finnes ikke et eneste vedtak. Hvis tilbudet om spesialundervisning skal endres, skal tilbudet begrunnes som like godt eller bedre. Det blir vanskelig å argumentere for at en reduksjon av spesialundervisningen på 33 prosent blir til det bedre, sier faren.

- Skal være faglig begrunnet

I henhold til Opplæringslovens paragraf 5-1 har elever, som ikke har tilfredsstillende nytte av opplæringstilbudet ved en skole, rett til spesialundervisning. En kommune skal fatte enkeltvedtak for den enkelte elev om tilbudet, basert på sakkyndig utredning fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Hvis en kommune vil gi et tilbud som avviker fra det PPT har foreslått, skal kommunen i vedtaket redegjøre for hvorfor de mener eleven allikevel får et godt nok tilbud.

- I denne saken vil kommunen redusere antall timer med spesialundervisning. Dette skal være faglig begrunnet, og ikke økonomisk, sier leder i Utdanningsforbundets fylkeslag i Sør-Trøndelag Lisbet Strickert.

Det har ikke lyktes fosna-folket.no å få en kommentar fra Leksvik-rådmann Kai Terje Dretvik i kveld.