- Skroget slepes fra Shanghai i Kina, gjennom Malakkastredet, over Indiahavet, rundt kysten av Sør-Afrika, gjennom Den engelske kanal og til Aabenraa i Danmark. Der skal en vinsj, som veier 360 tonn, og som har en trekk-kraft på 600 tonn, løftes opp på dekk. Deretter går det straka vegen til Rissa, forklarer manager newbuildings i Boa, Jostein Innerdal.

Været kan forsinke skroget

Han forteller at skroget er ventet å ankomme NorYards-verftet i begynnelsen av november. Men flere uværspunkter på den lange ruta kan føre til forsinkelser.

- Skroget slepes over Kina-havet i tyfontiden der. Videre treffer vi på monsuntiden i Indiahavet. I den tiden vi runder sørkysten av Afrika, er det et spesielt værfenomen der. Og når vi kommer til Nordsjøen i oktober er det jo høststorm. Kort oppsummert treffer vi det som er av stormer på turen, sier Innerdal.

Han opplyser at farten må tilpasses etter været.

- Er vi uheldige med været, kan slepingen ta ekstra lang tid, sier Innerdal.

Én kilometer langt slepetau

Han beskriver Boa Jarl som et skrog i «megaklassen».

- Det er ikke folk om bord i skroget under slepingen. Det er bare mannskapet om bord i slepebåten som er med på ferden. Tauet fra slepebåten til skroget er om lag én kilometer langt, forklarer Innerdal.

Når skroget ankommer Fosen, skal det utrustes. Ankerhåndteringsfartøyet skal være ferdig til overleveringen 15. mai neste år.