Harbakfjellet står som et monument i Stoksund med sine høye og bratte fjellsider på alle kanter. Nå skal det bygges vei til toppen hvor 30 vindturbiner skal plasseres.

Fire parker

Byggingen av Roan vindpark er i sluttfasen. I år skal 71 turbiner fraktes fra Monstad i Åfjord og opp til vindparken. Også byggingen av Norges største vindpark på Storheia i Åfjord og Bjugn er inne i sitt andre år. Nå pågår arbeidet med internveiene oppe på fjellet. De 80 turbinene skal monteres på Storheia i 2019.

Byggingen av de to siste vindparkene på Fosen starter etter påske i år. Både Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet ligger i Åfjord kommune. Disse parkene er klart mindre enn Storheia og Roan. På Kvenndalsfjellet skal 28 vindturbiner monteres, mens det altså blir 30 på Harbakfjellet.

Starter ved Salbuvikvatnet

Det første som skjer både med Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet vindpark er byggingen av adkomstvei opp til selve fjellet. Veien til Kvenndalsfjellet skal bygges fra Ryssdalstoppen hvor arbeidet med ny fylkesvei 723 nå er i gang.

Arbeidet med veien opp til Harbakfjellet er noe mer utfordrende.

- Vi følger dagens vei mellom Stoksund og over til Sunnskjørin. Det er nødvendig med noen mindre utbedringer på denne. Cirka midt på Salbuvikvatnet tar vi av og starter arbeidet med veien opp til fjellet, forklarer prosjektdirektør Jan Petter Birkeland i Statkrafts utbyggingsprosjekt.

Krysset viser cirka hvor arbeidet med veien opp til fjellet starter ved Salbuvikvatnet. Foto: Google maps

- Utfordrende partier

Prosjektdirektøren forklarer at veitraseen for adkomstveien opp til fjellet er noe endret sammenlignet med de første planene.

- Ved å starte på adkomstveien ved Salbuvikvatnet vinner vi litt mer høyde for å komme opp i den bratteste skråningen, sier han.

Birkeland opplyser at de prøver å begrense stigningsgraden på veien opp til fjellet til under 12 prosent.

- Blir det en skikkelig «Flåklypa-vei» med mange svinger opp til toppen?

- Nei. Vi skal transportere turbiner opp. Det er lange transporter, og da kan vi ikke ha krappe svinger. Vi har funnet en trasé vi mener er godt byggbar. Det er imidlertid noen utfordrende partier på vei opp. Det skyldes i hovedsak at det er sidebratt terreng, forklarer prosjektdirektøren.

Han påpeker at det også var utfordringer knyttet til adkomstveien fra Austdalen og opp den bratte lia til Storheia vindpark, men at dette gikk greit.

2,5 mil vei

Birkeland regner med at adkomstveien opp til Harbakfjellet blir ferdig i år.

- Vi regner med å starte med internveiene på toppen i år, forklarer han.

Det skal totalt bygges 2,5 mil vei i Harbakfjellet. Veiarbeidet på toppen vil pågå i hele 2019. Birkeland antar at arbeidet med internveiene på fjellet ikke vil bli noe mer utfordrende enn det for eksempel har vært i Roan vindpark.

Fraktes landeveien

Først i 2020 skal vindturbinene monteres i Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet vindpark. Disse skal fraktes landeveien fra Monstad og langs nye fylkesvei 723. Over Ryssdalen blir det splitter ny bru, mens det også blir to nye tunneler ned mot Herfjord. Det er i tillegg nødvendig med noen ytterligere utbedringer på dagens vei for at de store turbinene skal kunne fraktes helt til Harbakfjellet.

Hvem som får kontraktene på byggingen av de to nye vindparkene, blir ifølge Birkeland klart før påske i år.

Kvenndalsfjellet vindpark

Produksjon (GWh): 360

Installert effekt: 100,8 MW

Antall vindturbiner: 28

Adkomst- og internveier: 24 kilometer

Byggestart: 2018

Turbinmontasje: 2020

Driftsoperatør: Statkraft

«Kvenndalsfjellet vindpark er lokalisert i et fjellområde cirka 6 kilometer nordvest for Årnes i Åfjord», skriver Statkraft.

Harbakfjellet vindpark

Produksjon (GWh): 380

Installert effekt: 108 MW

Antall vindturbiner: 30

Adkomst- og internveier: 25 kilometer

Byggestart: 2018

Turbinmontasje: 2020

Driftsoperatør: Statkraft

«Harbakfjellet vindpark ligger cirka 13 kilometer nord for Årnes i Åfjord. Vindparken ligger på en halvøy ut mot havet», skriver Statkraft.