- Jeg vil først fremme et generelt forslag om å øke nedbetalingstiden til 40 år på bompengeprosjekt som får ferjeavløsningsmidler. Dersom det ikke blir flertall for dette, vil jeg senere fremme et eget forslag som går på å øke nedbetalingstida bare for prosjektet Fosenbrua, sier hun til Fosna-Folket.

10 milliarder

Prosjektet Fosenbrua jobber for å bygge bru over Trondheimsfjorden mellom Flakk og Rørvik, bedre vei fra Rissa til Fevåg samt forbindelse over eller under Stjørnfjorden. Alt dette har i dag en beregnet prislapp på ti milliarder kroner.

Daglig leder Olav Egil Ellevset i Fosenbrua forklarer at hele prosjektet skal finansieres privat. Han mener det finnes internasjonale finansieringsaktører som kan være interesserte i å investere store summer i Norge.

Fosenbrua vil i så fall låne summen det koster å bygge prosjektet. Deretter skal dette lånet betales ned med bompenger. Men dersom hele lånet må betales ned på 15 år, som i dag, vil bompengesatsene bli høye. Dette tror Ellevset vil føre til lavere trafikkvekst og mindre bompengeinntekter etter at brua står ferdig.

Med en nedbetalingstid på 40 år, mener Ellevset det kan koste rundt 100 kroner å kjøre over brua mellom Flakk og Rørvik når den står ferdig. Han tror dette ville generere stor trafikkvekst og mer bompenger i kassa.

Negativt svar

Stortingsrepresentant Leirtrø har i første omgang stilt spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for å undersøke om regjeringen har sett på muligheten for å øke nedbetalingstiden. Svaret fra statsråden var heller negativt:

«Som representanten Leirtrø viser til, legges det normalt til grunn en innkrevingsperiode på inntil 15 år for bompengeprosjekter. For flere ferjeavløsningsprosjekter er det imidlertid lagt til grunn inntil 20 års innkrevingsperiode. Begrunnelsen for dette har nettopp vært at for ferjeavløsningsprosjekter er alternativet å betale ferjebillett så lenge ferjesambandet opprettholdes.

La meg i den anledning minne representanten Leitrøen om at hennes partifeller i forrige stortingsperioden i en del debatter om finansiering av E18 gjennom Vestfold, var sterkt kritisk til å utvide finansieringstiden fra 15 til kanskje 20 år.

Argumentene som da ble brukt kan også brukes vedrørende tidslengde for nedbetaling av fergeavløsningsprosjekt:

Bompengebidraget til ferjeavløsningsprosjekter —og andre enkeltprosjekter finansieres gjennom låneopptak. Dersom nedbetalingsperioden for lånet øker, vil rentekostnadene øke.

Det er knyttet usikkerhet til de forutsetninger som legges til grunn i finansieringsberegningene for et bompengeprosjekt. Denne usikkerheten blir høyrere dess lenger fram i tid en kommer. Forlenget innkrevingsperiode kan øke bompengeselskapets risiko, noe som kan føre til dårligere rentebetingelser», skriver ministeren.

Kritiske partifeller

Til tross for et negativt svar fra statsråden, utelukker ikke Leirtrø at det kan være stortingsflertall for en endring.

- Jeg vil så snart som mulig fremme et forslag om hvorvidt det på generelt grunnlag er mulig å øke nedbetalingstiden til 40 år. Jeg forstår innvendingene om renta. 40 år er lang tid, men samtidig er det lang tid å betale ferjebillett i 40 år og.

- Statsråden påpeker at dine partifeller i forrige periode var sterkt kritiske til å utvide finansieringstiden fra 15 til 20 år. Hvorfor skal de nå være interesserte i å utvide den til 40 år?

- Det var økning på ett enkeltprosjekt de var kritiske til. På det prosjektet i Vestfold var risikoen for høy, svarer hun.

Lover å stille opp

Leirtrø lover å ikke gi seg selv om Stortinget sier nei i første omgang.

- Da vil jeg komme med et forslag som går konkret på Fosenbrua, sier hun.

Leirtrø påpeker at Fosenbrua må kunne vise til en sikker finansieringsplan og teknisk gjennomføring av prosjektet for at Stortinget skal kunne gi et unntak fra 15-20-årsregelen. Dette ligger trolig minst ett år frem i tid.

- Min oppfordring er at de må fortsette å jobbe for Fosenbrua, så skal vi på Stortinget stille opp, sier Ap-politikeren.