LES OGSÅ:* I kveld skal et slikt monster på veien i Fosen -Fosna-Folket* Monstertransporten står fast på Momyra -Fosna-Folket

SE OGSÅ:* Statnett Transport

Oppdraget som startet klokka 18.30 presis fra Monstad, var beregnet å ta fem-seks timer. Det var før det begynte å snø.

Kjettinger måtte legges på underveis. Foto: Terje Dybvik

– Snøen kom tidligere meldt

Det ga sine utfordringer, innrømmer Rune Flakk, leder for landtransport i Statnett Transport.

– Snøen kom noen timer tidligere enn den var meldt. På flatene gikk dette greit, men i stigningene ble det langt vanskeligere enn normalt. Derfor var vi på plass med trafoen først klokka 04.30 natt til onsdag.

– Dette er noe av det mest utfordrende dere noen gang har gjennomført?

– Vi har hatt tilsvarende transporter tidligere rundt om i Norges lands i tett snøvær. Det som ga oss en ekstra utfordring denne gangen, var at vi ikke hadde noen steder å kjøre oss ut og avvente at snøværet skulle lette. Derfor valgte vi å gjennomføre det hele, slik at fylkesveien ble klar så snart som mulig. Mesta bidro på eksemplarisk vis og fikk kjørt ut mer salt og klor underveis. Det førte til at Loninbakken, som var den desidert største kneika, hadde bar asfalt, sier Rune Flakk.

Foto: Terje Dybvik

Mange skuelystne

– Var andre trafikanter tålmodige?

– Ja, vi slapp forbi trafikken jevnlig, så jeg har ikke registrert noen misnøye rundt det. Trafoen vil nå bli satt på plass i trafocellen på Hofstad i løpet av i dag onsdag. Deretter vil hengeren bli fraktet ned til MV Elektron 2 på Monstad, som tok lasten hit fra Rotterdam. MV Elektron 2 skal returnere til Rotterdam for å hente en reaktor som også skal opp til anlegget på Hofstad. Den transporten vil sje på landeveien rundt månedsskiftet, opplyser Rune Flakk.

Et stort antall skuelystne hadde møtt opp langs ruta i Åfjord sentrum. Den 421 tonn tunge transporten var det største og tyngste som noensinne har blitt fraktet på landeveien i Fosen.

Mesta fikk en strid tørn med å holde veien så god som mulig. Foto: Terje Dybvik

Grei ferd til Fosen

Kaptein Ivar Tøsse på MV Elektron 2 sier til Fosna-Folket at sjøferden fra Rotterdam til Monstad gikk veldig greit.

– Det var veldig lite vind. Det er vi avhengig av når vi skal frakte gods som dette. Hadde det meldt noe annet, så hadde vi utsatt frakten, sier Ivar Tøsse.

MV Elektron 2 er et roro-skip på 1628 brutto registertonn. Det er 77,2 meter langt ,14 meter bredt og eies av Statnett Transport. Skipet ble bygget ved Trondhjems Mekaniske Verksted (TMV) i 1969.