- Vi må stille med tre mann og to kjøretøy per transport, og det er 223 transporter til Roan, forklarer operativ leder Hallgeir Stjern ved Fosen lensmannsdistrikt.

To års bygging

I februar 2016 ble beslutningen tatt. Fire vindparker med totalt 209 vindturbiner skulle bygges på Fosen. Hele 18 mil med anleggsvei skal anlegges i Fosen-fjellene. Første vindpark ut var Roan. Parken er delt i en vestre og østre del som har hver sin adkomstvei opp Einarsdalen og Tostendalen. De to delene er også knyttet sammen med en vei. Byggingen av Roan vindpark startet i april 2016. To år senere skal selve vindturbinene fraktes opp til parken.

Trafotransport

Totalt 71 turbiner skal fraktes opp til Roan vindpark. Delene skipes først fra Danmark og til den nye kaia på Monstad i Åfjord. Kaia er ifølge Fosen Vind snart fiks ferdig. De første delene skal etter planen skipes i land i mars.

- Den første store transporten fra Monstad og opp Norddalen i Åfjord skjer i mars. Da er det en 72 meter lang trafo som skal fraktes, forteller operativ leder Stjern i politiet.

Trafoen skal transporteres til Hofstad i Roan hvor den nye trafostasjonen anlegges.

Bildet viser byggingen av trafostasjonen på Hofstad i Roan. Foto: Terje Dybvik

I flere deler

Stjern opplyser videre at transporten av selve vindturbinene tar til i april.

- Dette vil pågå til august, sier han.

Vindturbinene skal kjøres fra Monstad, opp fylkesvei 715 gjennom Norddalen i Åfjord. I Roan kommune tar transporten så av til venstre og sørvestover opp Tostendalen til den østre delen av Roan vindpark. Fosna-Folket er ikke kjent med om noen av delene skal fraktes opp adkomstveien i Einarsdalen ved Straum. Hver vindturbin fraktes i flere deler opp til vindparken.

Stenging

Stjern i politiet opplyser at fylkesvei 715 langs Norddalen mellom Åfjord og Roan vil bli delvis stengt som følge av transportene. Detaljene rundt dette er ikke klare. Politiet og vindturbinleverandøren Vestas har onsdag et planleggingsmøte.

- Det vil pågå transporter alle dager unntatt søndager. Per i dag er transportene planlagt fra klokken 18.00 til klokken 02.00-03.00 om natta, opplyser Stjern.

Han er tydelig på at ingen kan passere selve vindturbintransporten.

- Men mellom hver transport skal vi legge opp til at trafikken kan kjøre som normalt. Så ser vi på muligheter for å korte ned ventetiden ytterligere. Det kan for eksempel være aktuelt å stanse vogntog, som skal sørover, ved Momyrstua. Så må de vente der til transporten har passert. Personbiler kan kanskje kjøre lenger sør, og muligens kjøre inn på en gårdsvei for å vente til transporten har kjørt forbi, forklarer Stjern.

Kjøretøy som skal nordover, vil kunne kjøre bak vindturbin-transporten. Dette betyr at veien ikke blir stengt i hele perioden fra klokken 18.00 til 02.00.

Funadament ved Roan vindpark. Foto: Ole Martin Wold

Trolig nye politistillinger

Politiet må også følge hver enkelt transport med minimum to patruljebiler og tre ansatte.

- Vi forventer å bruke 2,5 timer fra vi starter en transport på Monstad til vi er klare for en ny transport, sier Stjern.

Politiet planlegger å ansette fra seks- til ni tjenestemenn for å få gjennomført transportene.

- Dette hadde ikke vært mulig om vi bare skulle ha brukt de ansatte vi har i politiet på Fosen. Nå er det antydet seks- til ni ekstra stillinger. Tanken er per i dag at disse stillingene skal kunne flyttes rundt etter behov i Midt-Trøndelag, forklarer Stjern.

Politiets beredskapsressurser på Fosen vil dermed ikke bli nevneverdig påvirket av transportene.

- Det vil gå som normalt, forklarer Stjern.

Han legger til at det er vindkraftutbyggerne som betaler for politiets bistand.

Kartet viser Roan vindpark og plasseringen av de 71 vindturbinene. Foto: Fosen Vind

Mulige utfordringer

Politiet legger ikke skjul på at tungtransporten fra Åfjord til Roan blir krevende.

- Hva kan gå galt?

- Motoren kan gå varm. Det kan oppstå brann i bil. Veiskulderen kan potensielt sett gi etter, sier Stjern.

Han forteller at politiet også forventer at utbyggerne vil ha en kranbil i beredskap dersom noe skulle skje.

Mens transporten av 71 vindturbiner til Roan vindpark vil pågå i år, starter transportene fra Monstad til Storheia neste år. Først i 2020 vil transportene til Harbakfjellet og Kvenndalsfjellet vindpark i Åfjord ta til.

Les mer: Slik blir vindparkene seende ut.