Resultatene for Osen på det såkalte realfagsbarometeret, har ifølge Sissel Blix Aaknes vært bekymringsverdige over tid.

LES OGSÅ:* Blir realfagskommune for å rette på svake resultater? -Fosna-Folket* Vil ha 300 nye lærerspesialister i skolen neste år -Fosna-Folket

– En flott mulighet

Hun er saksutreder og sektorleder for oppvekst og kultur i Osen. De svake resultatene har ført til at Osen er under oppfølging fra Fylkesmannen. Realfag omfattes av matematikk og naturfag. Realfagsbarometeret er basert på nasjonale prøver for femte til og med tiende klassetrinn i tillegg til eksamenskarakter og standpunktkarakter for tiende trinn.

«… Dette vil være en flott mulighet, og samtidig siste mulighet, til å få støtte til å bygge opp realfagskompetansen blant våre barn/elever, ved å styrke kompetanse og arbeidsmåter blant førskolelærere/lærere», skrev blant annet Sissel Blix Aaknes i sin saksutredning, og anbefalte UKO å gå for denne løsningen.

Positiv til en satsing på realfag, men ...

Det enstemmige vedtaket fra UKO-politikerne som ble fattet lyder imidlertid:

«UKO er positiv til en satsing på realfag. Da en søknad om å bli realfagkommune krever sterk forankring i enhetene, vil ikke UKO anbefale kommunestyret å søke om å delta i den nasjonale satsingen for 2018. UKO vil i stedet anbefale enhetene å bruke andre løsninger for å satse på realfag. En mulighet kan være å støtte satsingen i barnehagene.

UKO ber om at administrasjonen belyser alternative satsingsmuligheter i saksframlegget til Kommunestyret.»