- Hantong var på Fosen en uke nå. Det var gode diskusjoner. Vi hadde kundemøter på flere prosjekt, forteller verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yard i Rissa.

Felles selskap

Det var i juli i fjor at nyheten om Rissa-verftets samarbeid med kinesiske Hantong ble sluppet. I november opplyste Straumsheim at partene hadde blitt enige om å danne et felles selskap. Fosen Yard og Hantong shipbuilding skulle etter planen eie 50 prosent hver i selskapet Fosen Hantong shipbuilding AS.

- Formidabel økning

Fosen Yard samarbeider dermed på to fronter. I tillegg til Kina-samarbeidet, har Rissa-verftet nylig dannet et felles design- og engineeringsselskap sammen med Møre-verftet Ulstein. For tida er det full fart på Kvithylla i Rissa. Ombyggingen av bilferja MS Bergenfjord er ventet å sysselsette opp mot 300 mann de kommende ukene. Byggingen av fire merder for Midt-Norsk havbruk sikrer videre stabil drift gjennom hele året.

- Vi gikk inn i 2017 med fem millioner kroner i ordrereserver. Vi endte med rundt 200 millioner kroner i omsetning i fjor. Nå startet vi 2018 med over 200 millioner kroner i ordrereserver. Det er en formidabel forbedring, men vi trenger mer. Og vi er rimelig sikre på at vi får mer, sier Straumsheim.

Drar til Kina

Verftsdirektøren drar i helga til Kina i håp om å sikre de første kontraktene gjennom Kina-samarbeidet.

- Vi er i finalen på et prosjekt sammen med Hantong. Om vi vinner dette, vil det først og fremst gi arbeid på engineering. Det meste gjøres i Kina, men det kan være en god start for Fosen Hantong. Så diskuterer vi også en del andre prosjekt, sier Straumsheim som ikke ønsker å gå inn på detaljene rundt dette.