Fredag 12. januar slo Fosna-Folket opp at det var «full strid» om den forlatte fiskebåten i Vallersund, i Bjugn kommune. I saken kom det frem at den skadde båten måtte lenses for vann for å unngå å synke, før Guttelvik næringspark ble engasjert for å hente båten opp på land. Båteieren, som forlot Vallersund på nyåret, stilte i samme avis kritiske spørsmål om slippens forfatning - og antydet at skadene på båten skyldtes slippeier.

Hilde Skifte, som driver Coop Vallersund SA, som eier slippen og kaianlegget, kjenner seg ikke igjen i de forklaringene båteier Kjell Hanssen Moen har gitt, blant annet til Fosna-Folket og Adresseavisen.

– Hele greia er bare et eventyr, spør du meg. At det går an at voksne folk driver på sånn, sier Skifte.

Det var 22. desember at den drøyt ti meter lange sjarken «Poseidon» falt av slippen på kaianlegget i Vallersund. Men historien startet lenge før.

Det står «Wipa Jenta» på båten, men heter i dag, ifølge advokatens prosesskriv «Poseidon». Foto: Erik Eikebrokk

«Eventyret»

Historien starter i månedsskiftet november og desember 2017. Hilde Skifte husker ikke datoene nøyaktig, men hun husker at det blåser godt og at det er mye sjø. Ute fra sundet kommer en fiskebåt, en ti og en halv meter lang sjark, fra sør. Det står «Wipa Jenta» på den hvit- og blåmalte sjarken. Det er båtens gamle navn.

Til rors står Kjell Hanssen Moen, det er han som eier båten.

– Han kom til Vallersund en gang i slutten av november eller starten av desember. Han sa at han kom sørfra etter å ha hatt båten på overhaling i Egersund. Jeg har aldri sett ham her tidligere, men det var mye vind den dagen, så vi skjønner jo godt at han ville legge til kai her, forteller Skifte.

Været utenfor Trøndelagskysten er røft, og Hanssen Moen gis tillatelse til å legge til i havna. Coop Vallersund SA tar femti kroner per døgn for å ligge i gjestekaia.

Dagene går. Båten ligger stadig til kai. Ifølge Skifte ventet båteieren på bedre vær, slik at han kunne fortsette ferden nordover.

– Det var vel i midten av desember, og jeg hadde ikke sett noe til ham på flere dager. Så jeg ba Tore om å gå ned i båten for å sjekke om han fortsatt var i live.

Her ligger båten til kai i Vallersund. Foto: Privat

En avdanket sjømann

Tore Mandal kaller seg selv avdanket sjømann, og tilbringer mye tid ved kaianlegget når han ikke er ute og fisker.

– Jeg husker at jeg tidligere hadde tenkt at det var merkelig at gubben ikke kom ut på kaia for å slå av en prat. Så jeg måtte jo sjekke da, om det var liv der inne. Nede i båten satt det en gubbe i et iskaldt og mørkt rorhus. Han virket klein og sa han hadde fått influensa.

Mandal tilbyr seg å kjøre båteieren til legen for tilsyn.

– Jeg ringte legen på forhånd for å avtale time, men da jeg spurte båteieren om fødselsdatoen hans nektet han å oppgi dette til meg. Jeg ga han telefonnummeret slik at han fikk ringe legen selv etterpå.

– Så, det var vel 14. eller 15. desember, at han gjorde seg klar til å dra, forteller Skifte.

Fra butikkens lasterampe på oversiden av kaianlegget ser Skifte at båteieren gjør seg klar til å kaste loss.

– Jeg venta på at han skulle komme og gjøre opp for seg. Så jeg stod der og kikket på at han la fra kaia og kjørte utover med båten. Jeg tenkte ikke mer over det da.

Coop tar 50 kroner per døgn for å ligge i gjestekaia. Foto: Erik Eikebrokk

Rask retur

Ifølge værrapportene fra de dagene var det rundt fire minusgrader på dagtid med skiftende vindstyrker - mellom svak vind og lett bris. Skifte tror det kan ha gått et par timer.

– Så kom båten tilbake igjen. Den ble slept inn av redningsskøyta. Båten hadde gått på grunn.

Mandal husker det godt.

– Han hadde visst grunnstøtt på Svinøya, på et skjær i sjøen sørvest for øya. Noen hadde spurt om hva i all verden han gjorde der. Da hadde han svart: «æ va ikke mæ sjøl».

Så drar Skifte på ferie. Det neste hun får vite om saken er da hun logger på Fosna-Folket sine sider fredag 22. desember.

– Jeg satt på Gran Canaria og så bildet av båten som stod på slippen.

– Via telefon snakket jeg med noen hjemme som sa at båteieren ville opp på slippen for å undersøke hvor omfattende skadene var etter grunnstøttingen. Han hadde blitt spurt om hvor tung båten var, og hadde svart at vekta var greit innafor det slippen tålte, forteller Skifte.

– Det som skjedde var at han oppga vekta på båten til mellom ti og sytten tonn. Men den veide nesten tretti tonn - det er nesten dobling, legger Mandal til.

Slik så det ut etter at båten falt av slippen 22. desember. Foto: Anders Iversen

Kapasitet og vekt

Slippen skal ifølge Mandal tåle en vekt på rundt tjue tonn.

Båteier Kjell Hanssen Moen har ikke villet svare på Fosna-Folkets spørsmål eller uttale seg om hendelsesforløpet, men har stilt flere spørsmål tilbake.

– Nårtid ble slippen kontrollert og godkjent sist; hvem utførte denne tekniske kontroll? skriver han i en tekstmelding til Fosna-Folket.

Konfrontert med disse spørsmålene svarer Mandal følgende.

– Slippen blir overgått hver eneste sesong, og vi har dokumenter på at slippen er overhalt. Problemet var bare at båten var alt for tung.

Mandal sier at han ikke kjenner til at det er krav om lovpålagte kontroller av slippen.

– Da dette er en slipp som mottar betaling for opptrekk gjelder det lovverk som omhandler teknisk kontroll og vedlikehold av det aktuelle utstyret som benyttes ved opptrekk. Teknisk kontroll er påbudt, skriver Hanssen Moen videre via tekstmelding.

– For en tid tilbake ble det bestilt fire nye hjul. Tre ble byttet, men det fjerde lot seg ikke løsne så det høyre bakhjul ble ikke byttet. Det var dette hjul som falt av vognen, står det videre i tekstmeldingen.

Det er uklart hvordan Hanssen Moen har tilegnet seg disse opplysningene.

– Det fokuseres på fartøyet. Det synes som en bevisst handling for å beskytte slippeier fra sitt ansvar. (...) Slippen som skadeutøver nevner du ikke med et ord, skriver Hanssen Moen til Fosna-Folkets journalist.

Når Fosna-Folket er på befaring på kaianlegget ser det ut til at det høyre bakhjulet mangler på slippen.

– Det er bare løgn og tull. Vogn, skinner og hjul er bra. Årsaken til hendelsen er at båten var for tung, svarer Mandal.

Slik ser slippen ut etter hendelsen. Slippen har ikke vært i bruk siden. Foto: Erik Eikebrokk

Døgnovervåkning i jula

Båteier mener slippen har påført båten skader. Det er Mandal sterkt uenig i.

– Det ble ingen skader på båten på grunn av slippen. Det er noe forbanna sprøyt! Vi fikk lagt noen luftputer under båten om natta, for å rette den opp. Skadene på båten hadde skjedd før. Han oppga selv til oss at båten lakk bra etter grunnstøttingen.

Lille julaften, dagen etter hendelsen på slippen, blir båten skjøvet ut i sjøen igjen. Men lekkasjen på båten er så omfattende at båten ikke er flytedyktig. For å unngå at båten skal synke henter Coop - på eget initiativ - inn utstyr for å tømme båten for vann.

Fra Vallersund gård får Coop låne en lensepumpe; fra Bjugn kommune et strømaggregat. Fra og med lille julaften, gjennom romjula, og til over nyttår går tre frivillige rotasjon for å døgnovervåke båten.

– Vi måtte lense båten annenhver time, sier Mandal.

Dykkere fra Norsk havservice blir så engasjert for å undersøke og utbedre skadene under båten. Jobben tar fire timer.

– De fikk tetta båten litt. Hvis ikke hadde vi måttet ordne oss med soveposer og bodd på kaia hele jula, sier Mandal.

Mens dugnadsfolk og frivillige jobber med å holde båten flytende, skygger båteieren banen og tar tilhold på et gjesterom som Coop stiller til hans disposisjon.

– Jeg spurte ham om hjelp til å dra slangen, men han nektet plent. Han svarte at det var «ikke aktuelt». Det var vel på lille julaften. Han ga meg beskjed om «nei, da måtte jeg ringe noen andre». Jeg har ikke hatt kontakt med ham siden, sier Mandal.

Mandal og to andre må starte aggregatet manuelt for å lense båten med en pumpe hver fjerde time.

– Vi ønsket at båteieren skulle lense båten selv. Men det var han ikke interessert i. Det virket som han ikke brydde seg, sier Skifte.

Sabotasjeaksjonen

Det skal vise seg at det er det noen som ikke liker at båten holder hodet over vannet. I et prosesskriv forfattet av advokat Stig Rune Østgaard, som representerer Coop Vallersund SA i saken, ble det utført sabotasje på lensesystemet natt til lørdag 30. desember.

Et telys ble brukt til å tette og sabotere lensepumpa. Foto: Privat

«Sabotering skal ha skjedd på den måten at det var lagt et telys inne i selve lensepumpen som har blokkert delvis for lensingen. (...) I tillegg var strømledningen for aggregatet tatt ut,» står det i skrivet som ble oversendt politiet og Bjugn kommune.

Skrivet tar ikke stilling til hvem som kan ha utført sabotasjen.

– Vi gikk inn på gjesterommet som båteieren hadde forskanset seg på. Der hang sko og bukse til tørk, sier Skifte.

– Sabotasjen hadde skjedd en gang mellom to og seks om natta. Vi spurte båteieren hva faen han hadde holdt på med siden han hadde blitt våt på føttene. Da innrømte han at han hadde vært om bord, sier Mandal.

Ifølge prosesskrivet fra advokaten ønsker ikke saksøker (altså Coop) å spekulere i hvem som kan ha stått bak sabotasjen. I skrivet står det også at båteier skal ha sagt at han ikke har hatt noen befatning med sabotasjeaksjonen.

– Jeg tror eieren hadde et ønske om at båten skulle synke, spekulerer Mandal.

– Den verste jula jeg har vært med på

I stedet for å feire jul med familien, tilbringer Mandal det meste av høytiden på kaia, med ansvar for en båt som ikke er hans egen.

– Det ble ingen julefeiring på meg, nei. Jeg måtte ta på meg arbeidsklær, og sende hjem både barnebarn og svigerfar. Det er den verste jula jeg har vært med på. Jeg fikk ikke tatt meg en konjakk engang, for jeg måtte jo være kjørbar for å ta meg ned til kaia.

Ifølge Mandal skal båteieren ha kommet med flere tvilsomme opplysninger.

– Han sa ting som at han var medeier i et rekerederi, det gikk han og opplyste om. Og folk trodde jo på ham. Til forskjellige folk sa han at han hadde påkosta båten med 200 000 kroner, så var beløpet nede i 160 000 kroner, før jeg leste i Adresseavisa at det plutselig var snakk om 300 000 kroner.

– Han forklarte at årsaken til at han hadde reist videre var at han hadde seilingsforbud. Så, plutselig før han reise ut igjen, sa han at politiet hadde opphevet dette forbudet, men det er jo sjøfartsdirektoratet som styrer med den slags.

Det koster 50 kroner å benytte slippen til å sette ut båter. Foto: Erik Eikebrokk

Båt - og båteier - forsvinner

Etter en mildt sagt annerledes jul, tar saken en vending rett over nyttår. Coop Vallersund SA oppretter kontakt med advokatbyrået Christian Wiig & co med det mål for øyet å innhente rettslig tillatelse til å fjerne båten - helst hurtig. En midlertidig forføyning lar imidlertid vente på seg.

Den 6. januar - dagen før det er meldt om ekstremvær i hele Trøndelag - blir Arne Guttelvik i Guttelvik næringspark engasjert for å fjerne båten.

– Vi ville ikke lage en juridisk sak ut av det, men de frivillige begynte å bli lei av å passe på båten. Med meldingen om ekstremvær på vei var vi fryktelig skeptiske til å ha båten liggende i havna, sier Skifte.

Dagen før ekstremværet «Cora» kommer på besøk, blir fiskebåten «Poseidon» slept av Guttelvik og kompani til Herfjorden i Åfjord. På Coops regning.

Med det var båten borte. Noen dager før hadde båteieren forsvunnet også.

– Jeg stod i vinduet og så at han ble plukket opp av en fyr med bil. Han gikk opp og ned på havna med masse poser. Etter det så jeg ikke mer til han. Dette var vel noen dager før båten ble hentet. Jeg fikk høre at han hadde blitt kjørt til hurtigbåten på Brekstad. Borte var han, og han har ikke henvendt seg til oss siden, sier Skifte.

Det er Coop Vallersund som eier kaianlegget i Vallersund. Foto: Erik Eikebrokk

Store kostnader

Inne på kontoret på Coop, blar Hilde Skifte i fakturaer. Hun vil ikke si hvor store regningene er, men bekrefter at det dreier seg om flere fakturaer på femsifrede beløp.

– Jeg tør ikke gjette på hva totalen blir til slutt, bare slepen til Herfjord kostet oss 15 000 kroner, sukker Skifte.

Båteier har ikke villet svare på Fosna-Folkets spørsmål om båten er forsikret.

– Vi har gjennomgått våre forsikringer, og vi har en fullverdig forsikring på alt som Coop Vallersund SA eier. Det inkluderer alt av bygg og utstyr - og selve slippen, sier Skifte.

Mandal og Skifte tror ikke skadene på selve slippen er så omfattende, men slippen er foreløpig ikke tatt i bruk.

– Det er ikke all verdens skader på slippen, så den skal vi nok få fiksa selv, sier Mandal.

Inntil videre står både båt, sak og slipp i ro. Den skadde båten «Poesidon» står nå, når dette skrives, på en slipp i Herfjorden, i Guttelvik næringspark.

– Vi kan ikke gjøre noe som helst med båten uten en rettslig kjennelse. Og slippen tør vi ikke røre ved før vi vet hvem som skal dekke kostnadene i saken, sier Skifte.

– Dette tar på, og vi føler oss lurt. Det kan ikke være noen tvil om hvem som må betale...

Til tross for flere henvendelser både per telefon og sms har båteier Kjell Hanssen Moen ikke svart på Fosna-Folkets spørsmål om hendelsesforløpet eller faktaopplysninger om båten.

På grunn av store skader på kjølen, må «Poseidon» - tidligere «Wipa Jenta» - ligge på land, i stedet for på vann. Foto: Dani Emil Edvartsen