Etter mye om og men, trussel om søksmål og en rekke intriger, ble Fosen Yard og Ulstein i fjor høst enige om å opprette et felles selskap for design og engineering.

«Fosen Yard får en eierandel på 51 % og Ulstein Design & Solutions 49 % i det nye selskapet», het det i en pressemelding.

Det nye selskapet er nå en realitet.

- Fra 2. januar er de som har jobbet på engineering på Fosen Yard, ansatt i det nye selskapet, opplyser verfsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard.

Ingen fra Ulstein

Han forteller at rundt 18 tidligere engineeringsansatte på Fosen nå er ansatt i det nye samarbeidsselskapet, men at ingen tidligere Ulstein-ansatte er med. Straumsheim sier at det foreløpig ikke har vært et tema at Ulsteins ingeniører også skal jobbe i det nye selskapet.

- Men det kan bli det, sier han.

Det er foreløpig ikke klart hvem som blir daglig leder i Fosen Ulstein design & engineering.

17 sa opp

Fosen Yard og Møre-verftet Ulstein har i lengre tid hatt planer om å samarbeide om engineering i et felles selskap. Partene kom i første omgang ikke til enighet. I fjor sommer ble det levert en felles oppsigelse for 17 av ingeniørene på Fosen Yard. Ledelsen ved Fosen Yard mistenkte at konkurrenten Ulstein forsøkte å kapre hele engineeringsavdelingen i Rissa, og svarte med å be tingretten om bevissikring.

«Fosen vil risikere å måtte legge ned sin virksomhet dersom de ikke innen kort tid klarer å rekruttere et helt nytt design- og engineeringsteam», het det i en kjennelse i Fosen tingrett 21. august i fjor.

Fosen Yard-ledelsen fikk medhold i bevissikringen, og namsmyndighetene slo derfor til i en koordinert aksjon for å sikre bevis med tanke på et mulig søksmål. Noe søksmål ble det imidlertid aldri noe av, og i november i fjor ble altså Ulstein og Fosen Yard likevel enige om å danne et felles selskap.

- Må se fremover

Verftsdirektør Straumsheim sier nå at fjorårets hendelser er historie. Han ser fremover.

- Hvordan blir det å samarbeide i et felles selskap med Ulstein etter hendelsene i fjor?

- Det er historie. Vi må se fremover. Vi kan ikke gjøre noe med historien. Vi og Ulstein hadde en felles ambisjon da vi startet samarbeidet om Color Line. Så har det vært en reise og en prosess, og det endte opp i en enighet. Nå er vi omforent om å gjøre det nye selskapet til en suksess. Partene prater godt sammen. Dette ønsker begge selskap å få til, svarer Straumsheim.

Ser etter kontor

Det arbeides nå med å finne kontorlokaler for det nye selskapet i Trondheim.

- Vi har som ambisjon å etablere oss i Trondheim. Vi holder på med det, men enn så lenge bruker vi eksisterende lokaler på Kvithylla i Rissa. Vi håper imidlertid å få på plass en løsning med kontorplasser i Trondheim fort.

- Skal alle selskapets ansatte jobbe i Trondheim?

- I praksis blir det ikke helt slik. Vi jobber på prosjekt, og det er ingen bygging i Trondheim. Det skjer i Ulsteinvik eller på Fosen, påpeker Straumsheim.

- Fornuftig struktur

Verftsdirektøren mener det er mer vanlig enn uvanlig å skille ut engineeringsavdelingen i et eget selskap. Han ser flere fordeler med dette.

- Man blir mer uavhengige. Engineeringsavdelingen kan da levere design til tredjepartsaktører som ikke er Ulstein eller Fosen. De kan fritt ta andre oppdrag som en egen forretningsenhet. I mange bransjer viser det seg å være lurt å fokusere på kompetansen man har i den enkelte enheten. Formålet er å skape en vinn-vinn-situasjon. Både verftet og engineeringsavdelingen kan få oppdrag de ellers ikke ville ha fått. Dette er en veldig fornuftig struktur, mener Straumsheim.

Les mer: Vant kontrakt til 120 mill.