Beregninger og justeringer er gjort av ingeniørene. Kartlegging av kvalitet på fjellet er gjort av geologer og bestemmelser er tatt i forhold til hvordan entreprenører skal gripe an arbeidene. Nå trer resultater av de første arbeidene fram i terrenget der nye fylkesveg 723 mellom Åfjord og Stoksund er i ferd med å bygges.

Nedsprengning

Statens vegvesen inngikk i fjor høst to kontrakter med Arbeidsfellesskapet Kruse - Syltern ANS, eid av Johs. J. Syltern AS og Kruse Smith AS i fellesskap om bygging av to nye vegprosjekter på Fosen. De to prosjektene er ny fv. 723 i Åfjord mellom Ryssdalen og Herfjord  på 4,6 kilometer,  og fv. 14 mellom Sumstad og Hellfjorden i Roan. Begge er tunnelprosjekter som erstatter rasutsatte strekninger.

Begge prosjektene er godt mottatt av dem som bruker vegene, ifølge byggeleder Olaf Rovik. Han roser publikum for at de er tålmodige og at de respekterer sikkerheten til dem som arbeider etter vegene. På grunn av arbeidets art og av sikkerhetsmessige årsaker fører arbeidet til at vegene må stenges i perioder. Det er etablert SMS varsling for  begge prosjektene, noe som er godt mottatt av trafikantene. Det har det vært få farlige situasjoner og lite surmuling.

– De som arbeider på vegen får stort sett positive tilbakemeldinger, sier Rovik.

Ryssdalstoppen

Det første punktet hvor publikum får befatning med byggearbeidet på fylkesveg 723, er på Ryssdalstoppen. Det er her nedstigninga til den naturskjønne, men kronglete strekninga utover til Herfjorden begynner.

Her vil også vegen som Statkraft bygger innover til Kvenndalsfjellet begynne. I dette området skal det både bygges veg og fasiliteter som har med vindmølleutbygginga å gjøre.

Selve toppen skal sprenges ned om lag ni meter. Den nye vegen vil gå rett fram og ut på ei bru. Brua vil gå over gammelvegen, og fortsette inn i Ryssdalstunnelen (en åpning i fjellsida). Før trafikanten kommer fram til Herfjorden, vil han passere to tunneler.

Bergkvaliteten

Kvaliteten på fjellet som det bores tunnel i har vært med på å bestemme hvor vegen skal gå. Fjellet som det skal bygges tunnel i er forholdsvis utfordrende. Rovik forteller at geologene var innom ti alternativer før de kom fram til det det endelige forslaget.

Massen som drives ut under tunnelbygginga vil i sin helhet gå med til vegfyllinger. Veglinja fra tunnelen som kommer ut mot Herfjorden blir for eksempel lagt et stykke vekk fra bergsida. Mellom vegen og fjellsida blir det ei fanggrøft hvor eventuelle ras vil gå. Rovik forteller at ingeniørene har funnet tegn på at det har gått ras her forholdsvis nylig.

Et tema mange har vært opptatt av er utsikten som møter dem som kjører gjennom dagens veg i Ryssdalen. Den nye vegen vil med to tunneler åpenbart bli mindre turistvennlig på den måten. Til gjengjeld åpner det seg noen utsynsplasser som byr på minst like gode panoramaer utover den flotte naturen i dette strøket.

– Det blir flere fine utkikkspunkter, sier Rovik.