Det var rundt i 18.30-tida at hendelsen skjedde. Mesta rykket ut og fikk løst problemet slik at sambandet igjen kunne åpnes like over midnatt tirsdag.

Nå har Statens vegvesen en teori om hvorfor lemmen havnet i sjøen.

Sikkerhetssystem

- Det var voldsomt med uvær mandag kveld. En sikkerhetsventil i ferjelemmen har trolig blitt slått ut. Dette førte igjen til at sylinderne ble tappet for olje og ferjelemmen seg ned. Dette er en del av sikkerhetssystemet på kaia. Dersom det blir for store påkjenninger, skal lemmen legge seg ned, forklarer seksjonsleder på drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Arne Iversen.

Han opplyser at det er veldig sjeldent at sikkerhetsventilen blir slått ut.

- Det skal veldig mye til. Vi undersøker hvorfor dette skjedde, påpeker Iversen.

Kan ha dultet borti

Seksjonslederen mener det er to mulige årsaker til at sikkerhetsventilen ble slått ut.

- Kraftig sjø og uvær mot ferjelemmen kan ha slått ut ventilen, eller så har ferja dultet borti lemmen for kraftig. Det kan også være en kombinasjon av disse to. Påkjenningen på lemmen har blitt for kraftig, og sikkerhetsventilen har dermed blitt utløst. Den skal slå ut for å hindre mer skade på lemmen. Foreløpig blir dette spekulasjoner, og vi venter på en rapport om hendelsen, påpeker Iversen.

Ferjelemmen i Rørvika ble liggende nedi sjøen mandag kveld. Foto: Alexander Killingberg

- Ikke farlig

Ferjelemmen havnet ikke i sjøen da bilene kjørte om bord i ferja. Hendelsen skjedde trolig etter Tresfjords anløp i Rørvika mandag kveld. Da Korsfjord skulle legge til kai noe senere, lå ferjelemmen i sjøen. Iversen i Statens vegvesen regner med at ferjelemmen seg sakte ned i sjøen etter at sikkerhetsventilen ble slått ut. Operativ leder Karstein Holm i rederiet Fjord1 mener bilistene ikke var utsatt for noen fare da de kjørte om bord på ferja mandag kveld.

- Ferjelemmen er festet på ferja. Fallemmen på ferja ligger festet på ferjelemmen med en klor i et spor, påpeker han.

- Mer dramatisk på Brekstad

I april i fjor skjedde en alvorlig hendelse med ferjelemmen på Brekstad. En frontbjelke fremst på lemmen løsnet og falt i sjøen mens ferja lå til kai. Dette førte til at hele ferjelemmen også ramlet i sjøen med et brak. Ferja glapp dermed taket i ferjelemmen. Hendelsen skjedde mens bilene kjørte i land, men ingen kom til skade. Iversen i Statens vegvesen mener denne hendelsen knapt er sammenlignbar med mandagens hendelse i Rørvika.

- Det er to helt forskjellige saker. Det på Brekstad var mer dramatisk. Der var det brudd i boltene som festet frontbjelken i ferjelemmen. Dette førte til at ferja mistet kontakten med land. I Rørvika i går var det jo slik at sikkerhetssystemet i ferjelemmen virket. Det er jo bra. Systemet skal slå ut for å hindre større ødeleggelser på ferjelemmen, påpeker han.

Iversen legger til at Statens vegvesen foretok en inspeksjon på alle ferjekaier i regionen etter hendelsen på Brekstad i fjor.

- Vi tok en skikkelig ekstraordinær inspeksjonsrunde. Det ble ikke funnet noe ekstraordinært, forteller han.

- Ingen sammenheng

Avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen ser heller ingen sammenheng mellom denne hendelsen og mandagens episode med ferjelemmen i Rørvika.

- Begynner det å bli mange hendelser med ferjelemmene nå?

- Vi har vel ingen statistikk som viser at det er mer nå enn før. Nå har vi hatt to hendelser på ett år, men det er også to svært forskjellige hendelser. Vi ser ingen sammenheng mellom dem, svarer Solvi.

Frontbjelken fremst på ferjelemmen på Brekstad løsnet og falt i sjøen mens ferja lå til kai på Brekstad i april i fjor. Det førte til at hele ferjelemmen deiset i sjøen. Foto: Terje Dybvik