- Ambisjonen er å flytte miljøgrenser med verdens første nullutslipps hurtigbåter, og målet er å ha den første kommersielle strekningen trafikkert med slike i 2022, skriver Teknisk Ukeblad, som først omtalte saken.

Skal få frem de beste alternativene

Konkurransen er offentliggjort på den elektroniske innkjøpsportalen Doffin, som utviklingskontrakt for utslippsfri hurtigbåt.

Utviklingskontaktenes hensikt er å få frem de beste alternativene, og tre samband i Trøndelag, alle på Fosen, er plukket ut som eksempelruter.

Målet var å se om de tre hurtigruteanbudene i fylket som skal ut på anbud i perioden 2020-2024 kunne bli utslippsfrie. Hurtigbåter er effektive transportmidler, men har høye utslipp per personkilometer, påpeker fylkeskommunen.

Hurtigbåt som transportmiddel har en svært viktig rolle i å bringe Trøndelag og Trøndelagskysten sammen. For ruter som Trondheim – Brekstad mer enn halverer hurtigbåten reisetiden, og kobler sammen for eksempel Fosen med øyrekken, og Namsos med øyene i nord.  Hurtigbåten i dagens form er den enestående største kilden til utslipp målt i passasjerkilometer, og med høyt drivstofforbruk er det en kostbar form for transport.

Attraktivt transportmiddel

Flere fylker har sett poenget i å forene krefter og er nå med på prosjektet som har som mål å ende opp i utviklingskontrakter, opplyser prosjektleder Lars Fabricius.

- Vår overordnede visjon er at hurtigbåten skal kunne drives uten utslipp og således være et attraktivt transportmiddel for kommende generasjoner. Vi ser at hurtigbåten i dagens form er en av de transportformene med høyest utslipp og med utslipp som det er vanskelig å gjøre noe med, da det kreves mye energi og lav vekt for å drive båten effektivt, sier prosjektleder Lars Fabricius i Trøndelag fylkeskommune til Fosna-Folket.

Nullutslipp i neste kontrakt?

Det er ønskelig å stimulere leverandørmarkedet til å fremskynde utviklingen av nullutslippsløsninger for hurtigbåt gjennom å lage et prosjekt/konkurranse før selve anbudsprosessen, forklarer han:

- Det vi ønsker nå er å stimulere leverandørmarkedet til å fremskynde utviklingen av nullutslippsløsninger for hurtigbåt gjennom å lage et prosjekt/konkurranse før selve anbudsprosessen. Dette for at vi skal ha større mulighet for å stille krav om null utslipp i neste kontrakt. Det vi nå ber leverandørene om er å vise oss hvordan de kunne tenke seg å løse denne utfordringen og så gir vi de beste konsortiene midler til å forsøke å utvikle og teste sine konsepter, forteller Fabricius.

De tre sambandene er:

  • Trondheim – Brekstad (35 nautiske mil)

  • Trondheim – Brekstad – Sandstad - Kristiansund (Kystekspressen) (95 nautiske mil)

  • Trondheim – Vanvikan (8 nautiske mil)

Ifølge fylkets beregninger vil CO2-utslippene reduseres med 23.000 tonn dersom de tre sambandene trafikkeres med nullutslippsfartøy.

Tilbudsfrist i februar

Planlagt utlysning var i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt.

Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.