- Vi har kontrakt med Danish Air transport om at de skal fly fra Ørland frem til 1. juni, men jeg regner med det kan bli en lengre horisont. Det kommer til å gå fly der etter 1. juni.

- Er du sikker?

- Det er jeg ganske sikker på så lenge folk ikke slutter å bruke oss, sier direktør Heine Richardsen i Flyviking.

Større fly

Flyviking blir som kjent avviklet innen kort tid. Et nytt selskap, Viking Air Norge, er for tiden under etablering. Det er det nye selskapet som leier danske Danish Air transport til å operere Ørland-Oslo-ruta. I praksis er det danskenes underselskap DOT LT som vil fly til og fra Ørland fra og med 14. januar. Det er et fly av typen ATR 42-300 og med plass til 46 passasjerer som settes inn i ruten. Dette er et større fly enn det Flyviking har flydd fra Ørland siden oktober i fjor.

Lover bedring

Richardsen mener fosningene nå vil oppleve et bedre flytilbud. Han sier at det blant annet blir langt enklere å bestille billetter.

«I tillegg vil det gi alle reisende mulighet til å bestille gjennomgående billetter, der reisen til og fra Oslo kan skje med andre selskaper som for eksempel SAS, Finnair og Emirates. Reisetilbudet svarer opp til den servicen reisende er vant med i 2018», heter det i en pressemelding tirsdag.

Billettpriser

Richardsen forteller at det ikke blir noen endring i ruteplanen når danskene nå starter å fly fra Ørland. Han opplyser at også billettprisene vil ligge på samme nivå som før. Flyviking har så langt solgt de billigste billettene til 499 kroner, og billigere er det ikke mulig å få det, ifølge Richardsen.

- Om vi legger ut billetter som er billigere enn 499 kroner, så gir vi dem bort. Husk at vi betaler mellom 350 og 400 kroner i avgifter per billett.

Spørsmål

Flyviking har etter nyheten om avviklingen fått en del henvendelser fra frustrerte kunder.

- En del lurer på hva de skal gjøre med billettene de har bestilt. Dersom man har bestilt billetter gjennom Flyviking til etter vår siste flyvning den 12. januar, skal man fortsatt bruke den samme billetten. Det er bare å møte opp til avgangen, sier Richardsen.

Forsvaret

Direktøren ønsker fortsatt ikke å oppgi noen konkrete passasjertall for Ørland-ruta, men sier at ruta er kommersielt interessant. I romjula uttalte han at «den nærmer seg lønnsomhet».

- Hvem har brukt flyruta siden oktober?

- Det er generelt privatpersoner fra Fosen, personell fra Forsvaret, firma som jobber med byggingen av kampflybasen og næringsliv fra Fosen, forteller Richardsen.

Han påpeker at folk nå må bruke flytilbudet dersom ruta skal være liv laga.

- Vi forventer økt trafikk nå som vi har et nytt billettsystem. Jeg håper folk fra Fosen bruker oss.