- Vi har hatt et møte med Danish Air transport. Det er de som tar over som operatør på Ørland-ruta. Planen er at de skal overta den 14. januar, sier Heine Richardsen i Flyviking til Fosna-Folket.

Jubel

Det var i fjor høst stor jubel da det ble kjent at selskapet Flyviking skulle starte å fly fra Ørland til Gardermoen. Det nye tilbudet revolusjonerte det sivile rutetilbudet fra Fosen med flere daglige avganger og langt billigere flybilletter. Plutselig var det for mange fosninger billigere å fly til Oslo fra Ørland enn fra Værnes. Flyviking hadde sin jomfrutur fra Ørland i oktober, men allerede i romjula kom sjokkbeskjeden om at selskapet blir nedlagt.

Uklart tidsperspektiv

Nå er det altså klart at danske Danish Air transport tar over ruta fra Ørland. Flyviking har opprettet et selskap som igjen leier det danske flyselskapet til å operere Ørland-ruta.

- De kommer med et 46-seters fly. Det blir altså et litt større fly enn det vi har brukt, forteller Richardsen i Flyviking.

Det skal være en ATR 42-maskin som skal frakte passasjerene til og fra Ørland fremover.

Richardsen er litt mer hemmelighetsfull rundt hvor lenge det danske selskapet skal fly fra Ørland.

- Det er ikke snakk om 14 dager. De kommer til å fly en stund fremover.

- Du sa tidligere at tidsrommet til ut juni var aktuelt?

- Det er i hvert fall det tidsrommet, men vi kommer tilbake med detaljene, svarer en ordknapp Richardsen.

Flyviking har nemlig en kontrakt med Ørland kommune hvor de garanterer samme rutetilbud fra Ørland flystasjon til ut juni 2018. Fosna-Folket får opplyst at det skal være inngått en avtale mellom Flyviking og Danish Air transport som varer frem til 1. juni i år. Det foreligger også planer om at det nye selskapet, som Flyviking har opprettet, skal bygge seg opp med tanke på selv å overta Ørland-ruta fra juni. Da med en ATR 72-maskin som har 72 seter.

Slik svarer danskene

Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) ble fredag orientert om at det danske selskapet skal overta Ørland-ruta. Han har oppfattet det som at Danish Air transport skal operere Ørland-ruta frem til juni eller ut juni i år. Fosna-Folket har stilt spørsmålet direkte til det danske selskapet, men fikk kun følgende svar:

”Vi skal helt korrekt udføre flyvningerne på vegne af Fly Viking. Det vil således stadig være FV som er partner for lokalsamfundet. Det er således FV som bør udtale sig, ikke DAT”, skriver president Jesper Rungholm i DAT group i en epost til Fosna-Folket.

Han legger imidlertid til følgende:

”Vi er meget glade for at Fly Viking har valgt et fly fra DAT Group til den fremtidige beflyvning af ruten til Oslo”, skriver Rungholm.

Han sier videre at selskapet kan vise til regularitet i toppklasse og sikre flyvninger.

Tror tilbudet blir likedan

Ørland-ordfører Myrvold er glad for at et nytt flyselskap nå er klare til å ta over Ørland-ruta.

- Ut ifra det vi vet, virker det som rutetilbudet og prisene blir det samme som før, sier han.

Myrvold legger til at han ikke tror de reisende vil merke noen stor endring i rutetilbudet.

- Men hva skjer med rutetilbudet etter juni?

- Det vet vi ikke så mye om, men med den positive utviklingen flyruta har hatt, så kan ikke jeg forstå at det ikke skal være interessant for kommersielle aktører å fortsette å fly fra Ørland. Uansett om det er Flyviking, Dansish Air transport eller andre, så vil Ørland kommune fortsette å legge til rette på best mulig måte, understreker han.

Kortbanenettet

Myrvold mener både lokalpolitikere og fylkespolitikere nå må jobbe hardt for de mindre flyplassene langs Trøndelagskysten.

- Jeg mener nye Trøndelag fylkeskommune bør ta over driften av de regionale flyplassene i fylket. Dette er en av de store sakene for nye Trøndelag. Flytilbudet langs Trøndelagskysten er avgjørende viktig for næringslivet, sier han.

Et annet mål er å få Ørland-ruta inn på kortbanenettet. Flyvningene på kortbanenettet gjennomføres nemlig på anbud fra staten. I år skal kriteriene for neste anbudsrunde ut på høring.

- Da er det viktig at vi gir våre innspill, påpeker Myrvold.