Snapchat-trafikken opp som en nyttårsrakett på årets siste dag

Mens nordmenn sendte rekordmange 5,53 milliarder tekstmeldinger i 2017, steg trafikken på Snapchat som en nyttårsrakett på årets siste dag.

Illustrasjonsbilde.  Foto: Telenor

Nyheter

Trafikken på Snapchat økte med 430 prosent på nyttårsaften – det vil si over det femdobbelte – målt mot en vanlig dag. Det viser tall fra Telenors mobilnett.

LES OGSÅ:
* 76-åringene bruker Snapchat og Facebook for å snakke med ...
* - Vi hadde da mye gøy før Snapchat kom også! -Fosna-Folket
* Er du en phubber? – Mange regner det for å være særdeles uhøflig ...

– Som forventet

Telenor melder om dette i ei utsendt pressemlding.

– Vi forventet at Snapchat også i år ville dominere trafikkbildet på nyttårsaften. De fleste nordmenn har et dagligdags forhold til Snapchat, som har en enestående posisjon i Norge på det å dele øyeblikk – ikke minst på en dag som nyttårsaften, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

SMS holder stand

Trafikken for SMS er fortsatt positiv til tross for at det finnes en rekke andre nye meldingstjenester. Gjennom hele 2017 har Telenor registrert økning, og rekorden fra 2016 på 5,5 milliarder SMS ble dermed marginalt slått.

– Nordmenn holder godt fast på SMS som kommunikasjonskanal. SMS kommer sikkert til å leve i flere tiår til. Det skyldes at SMS er en pålitelig tjeneste der avsender har visshet om at mottakeren får meldingen. I tillegg ser vi at offentlige og private virksomheter som for eksempel frisøren, tannlegen og Skatteetaten i bruker SMS i kundekontakten. Denne trafikken er sterkt voksende, og står for rundt 50 prosent av all SMS-trafikk i mobilnettet, opplyser Amundsen.

– Domineres av sosiale medier

Datatrafikken i mobilnettet ligger 50 prosent over fjorårets nyttårsaften. Trafikken fikk en markant topp i timene ved midnatt nyttårsaften.

– Trafikktoppen på nyttårsaften domineres helt av aktiviteten i sosiale medier der Snapchat er markant størst. Dette kan indikere en økende andel nyttårshilsener via sosiale medier med bilder og videoklipp. Det var nok også flere som kunngjorde nyttårsforsettene sine for allmuen, forklarer dekningsdirektøren.

Trafikktoppen på nyttårsaften i utvalgte sosiale medier:

  • Snapchat: + 430 prosent
  • Facebook: + 33 prosent
  • Instagram: + 40 prosent