Nå ber han enda flere komme med sine erfaringer på feil innkrevning.

- Dette er ei skikkelig konklimonke. For noen dager siden ble 80 personer på ferja spurt om de hadde opplevd feil med autopass-systemet. 67 prosent svarte at det hadde de. Resten hadde ikke sjekka, sier Fagervold.

Mange har henvendt seg til ham for å fortelle hva de har opplevd.

Belastet på bergingsbilen

En av dem er ordfører i Roan, Einar Eian.

Han oppdaget feiltrekket ved en ren tilfeldighet.

- Jeg fikk ei regning like etter at jeg hadde foretatt en innbetaling så jeg gikk inn for å sjekke på «Din side». Der oppdaget jeg at det var trukket 2 x 750 kroner, og bilen min var ikke engang i bruk på det tidspunktet. Med en så stor sum kunne det heller ikke være min personbil, sier Eian.

Det som hadde skjedd var at bilen var fraktet inn til Trondheim på en bergingsbil. Den skulle på verksted. Både bergingsbilen og bilen oppå den var belastet for ferjebillett og bompenger.

- Folk bør huske på å ta ut brikken i bilen i slike tilfeller, sier Eian. Denne episoden var i februar/mars i år.

Eian mener også det bør gjøres noe med at det er så dyrt å reise over Flakk-Rørvik med henger.

- Hvis du velger Brekstad-Valset blir du trukket for bil x 2, påpeker han. Over Flakk-Rørvik blir det vesentlig dyrere i og med at det går på meterlengde både i forhold til ferjebillett og bompenger.

Lovt møte

Mandag er Fagervold lovt et møte med de ansvarlige i fylkeskommunen.

- Jeg vil gjerne at de som har opplevd feil og har dokumentasjon på det, henvender seg til meg nå før møtet. Fylket påberoper seg at det som har skjedd er en glipp den siste tiden. Jeg tror det har vært lenge så det er ekstra viktig at folk som har opplevd feil for lenge siden tar kontakt, sier Fagervold.

Om han føler at ting ikke blir tatt på alvor, har han allerede anmeldelsen liggende klar i veska.

- Da stikker jeg innom politiet etter møtet og leverer den, sier han.

Ut fra det han vet og har fått inn nå, anslår han at det er 14 prosent feil i gjennomsnitt.

- 14 prosent av 700.000 passeringer som Flakk-Rørvik har årlig blir 80.000 passeringer det, påpeker han.

Fagervold er også kritisk til at når det oppdages feil så tilbakeføres pengene til brikken.

- Det er ingen mulighet til å sjekke om det blir gjort. Jeg vil ha pengene tilbakebetalt på konto, sier lederen i pendlerforeningen.

Da han begynte å se på saken tok han utskrift av sine egne passeringer og fant ut at han hadde noen feilinnkrevninger.

- Sist helg var hele systemet til BT Signaal nede. Da jeg over helgen var inn og tok en ny utskrift var den ikke lik den jeg tok ut før helgen. Ting var «rettet» opp, påstår han, og legger til

- Her drives det et anlegg som ikke fungerer. Nå prøver de å rette opp feil, tror jeg. Dette er ikke bra.

Sender ut mail til berørte

Administrerende direktør i BT Signaal, Vidar Raa, opplyser at da det ble oppdaget at noen kunder var trukket dobbel, ble det ordnet i all hast.

- Disse kundene vil få en mail, såfremt vi har mailadresse til dem, om at feilen er korrigert på utskriftene og at de er refundert for det som er trukket for mye, forklarer han.

- Dere har sagt at det har vært feil en kort periode. Hvilken periode er det snakk om?

- Det eldste er fra februar i år. Ellers så har det vært noen feil i juni og oktober, opplyser Raa.

Feilmarginen på 0,13 prosent er basert på kunder som har henvendt seg til selskapet.

- Hvilke rutiner har dere får og viderebringe dette?

- Vi er en underleverandør til Fjord 1. Vi rapporterer til dem i perioder det oppdages mye feil.

Nå er BT Signaal opptatt av at alle parter kommer i dialog slik at ting kan bli rettet opp.