- Vi har gjort unna det meste av sprengningsarbeid under åpen himmel på Hellfjord-siden. Fjellskjæringen langs veien er stort sett ferdig. Det samme er selve tunnelpåhugget, forklarer Martin Engum i Statens Vegvesen.
I uke 50, det vil si fra den 11. desember, startet selve jobben med å sprenge tunnel gjennom fjellet fra Hellfjorden til Sumstad.
Les mer: Sikret store veikontrakter.
Rasutsatt
Den gamle veien over Hellfjordåsen er smal og rasutsatt med stupbratte fjellsider rett i sjøen. Sommeren 2013 gikk et større ras. Undertegnede vandret den gang rundt store steiner i veibanen. Som følge av raset, ble veien stengt i flere dager.
I november neste år skal tunnelen mellom Sumstad og Hellfjorden stå ferdig. Da slipper bilistene å kjøre langs dagens bratte, smale og rasutsatte strekning over åsen.
50 meter i uka
Tunnelen drives fra Hellfjord-siden og mot Sumstad. Den blir over 500 meter lang.
- Entreprenøren har kapasitet til å sprenge 50 meter tunnel i uka, forteller Engum i Statens Vegvesen.
Det skal ifølge ham være lagt opp et greit tidsløp for prosjektet.
- Vi skal ha sprengt oss gjennom fjellet innen 28. februar, forklarer Engum.
Arbeid på Sumstad-siden
Men selv om selve tunnelhullet er ferdig innen mars neste år, er det mye arbeid som gjenstår.
- Det er mye elektrisk arbeid. Så skal tunnelen vann- og frostsikres, forklarer Engum.
På Sumstad-siden er det dessuten mer arbeid fra dagens vei og frem til tunnelåpningen.
- Tunnelåpningen der ligger litt opp i lia. Vi skal lage en fylling for veien. Så er forskjæringen før tunnelåpningen lenger der, forteller Engum.