- Vi har gjort unna det meste av sprengningsarbeid under åpen himmel på Hellfjord-siden. Fjellskjæringen langs veien er stort sett ferdig. Det samme er selve tunnelpåhugget, forklarer Martin Engum i Statens Vegvesen.

I uke 50, det vil si fra den 11. desember, startet selve jobben med å sprenge tunnel gjennom fjellet fra Hellfjorden til Sumstad.

Les mer: Sikret store veikontrakter.

Rasutsatt

Den gamle veien over Hellfjordåsen er smal og rasutsatt med stupbratte fjellsider rett i sjøen. Sommeren 2013 gikk et større ras. Undertegnede vandret den gang rundt store steiner i veibanen. Som følge av raset, ble veien stengt i flere dager.

I november neste år skal tunnelen mellom Sumstad og Hellfjorden stå ferdig. Da slipper bilistene å kjøre langs dagens bratte, smale og rasutsatte strekning over åsen.

Arbeidet med fjellskjæringene og tunnelpåhugget på Hellfjord-siden til høyre i bildet er ferdig. Nå skal tunnelen sprenges fra Hellfjord og over til Sumstad (t.v.). Foto: Fosenvegene

50 meter i uka

Tunnelen drives fra Hellfjord-siden og mot Sumstad. Den blir over 500 meter lang.

- Entreprenøren har kapasitet til å sprenge 50 meter tunnel i uka, forteller Engum i Statens Vegvesen.

Det skal ifølge ham være lagt opp et greit tidsløp for prosjektet.

- Vi skal ha sprengt oss gjennom fjellet innen 28. februar, forklarer Engum.

I fremtiden kjører du rett frem og inn i tunnelen her. I dag må du over den rasutsatte Hellfjordåsen. Foto: Statens Vegvesen

Arbeid på Sumstad-siden

Men selv om selve tunnelhullet er ferdig innen mars neste år, er det mye arbeid som gjenstår.

- Det er mye elektrisk arbeid. Så skal tunnelen vann- og frostsikres, forklarer Engum.

På Sumstad-siden er det dessuten mer arbeid fra dagens vei og frem til tunnelåpningen.

- Tunnelåpningen der ligger litt opp i lia. Vi skal lage en fylling for veien. Så er forskjæringen før tunnelåpningen lenger der, forteller Engum.