Nå opplyser verftsdirektør Anders Straumsheim at partene er enige om å formalisere samarbeidet ytterligere.

«Fosen og Hantong har nå blitt enige om å stifte et felles selskap. Navnet på det nye selskapet blir Fosen Hantong Shipbuilding AS, og partene skal eie 50 % hver. Prosessen med etablering er godt i gang», skriver han i en epost til Fosna-Folket.

Hantong Shipbuilding er et privat-eid kinesisk selskap som driver tre verft. De ligger rundt 15 mil fra den kinesiske storbyen Shanghai.

Fortsatt selvstendig

Da nyheten om Kina-samarbeidet kom i juli i år, fikk Fosna-Folket opplyst at det fremdeles gjensto forhandlinger. Nå sier Straumsheim at Fosen Yard og Hantong skal danne et felles selskap som planlagt. Han bekreftet at Fosen Yard vil bestå som en selvstendig bedrift.

Straumsheim forteller at partene nå skal bruke de ressursene de allerede har i de to selskapene inn i det nye fellesselskapet.

«Når vi lykkes med å vinne nye oppdrag, vil det naturligvis bli behov for flere resurser fra begge parter», skriver verftsdirektøren.

Designselskap

I pressemeldingen som ble sendt ut i juli i år, sto det at Fosen Yard og Hantong skulle etablere et felles design- og utviklingsselskap i Trondheim. Det er ukjent for Fosna-Folket hva som nå skjer med disse planene.

Etter intrigen mellom Møre-verftet Ulstein og Fosen Yard hvor Ulstein i sommer angivelig forsøkte å kapre hele designavdelingen til Fosen-verftet, ble partene i høst enige om å starte et felles designselskap i Trondheim.

«Ulstein Design & Solutions annonserte i juni at de ønsket å etablere et eget selskap i Trondheim, men denne satsingen blir nå en del av det felleseide selskapet Fosen Ulstein Design & Engineering som etableres 2.1.2018. Fosen Yard får en eierandel på 51% og Ulstein Design & Solutions 49% i det nye selskapet», sto det i en pressemelding Fosna-Folket fikk tilsendt fra Ulstein i november.

Per nå ligger det altså an til at Rissa-verftet Fosen Yard skal samarbeide med både Møre-verftet Ulstein og kinesiske Hantong i to forskjellige selskap.

Les mer: Møre-verft skal ha forsøkt å kapre hele designavdelingen til Fosen Yard.

Nye oppdrag?

Per i dag er det full fart på verftet i Rissa som følge av ombyggingen av passasjerferjene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord. Disse skipene gir imidlertid kun arbeid frem til ut første kvartal neste år. Det haster derfor å få på plass nye kontrakter som kan gi arbeid til de ansatte resten av neste år.

«Når det gjelder nye oppdrag, kommer vi tilbake på dette om forhåpentligvis ikke så altfor lenge», svarer verftsdirektør Straumsheim på Fosna-Folkets spørsmål om nye kontrakter.

I sommer sa han at Kina-samarbeidet ville gjøre det enklere å få nye kontrakter til Fosen. Straumsheim mener samarbeidet med Hantong har gått bra så langt.

«Vi har vært der nede i flere omganger, også sammen med potensielle kunder. Vi opplever at det er stor interesse rundt samarbeidet i markedet», skriver verftsdirektøren til Fosna-Folket.

Les mer: Dette er Hantong