Lørdag 11. november ble IT-systemet til Ørland kysthotell satt ut av spill etter at en håndfull ungdommer røsket ut datakabler fra et sikringsskap. Én uke senere - søndag 19. november - skjedde det samme igjen.

– Dette er livsfarlig for våre gjester, sier hotelldirektør Gerda Husby, til Fosna-Folket.

Anmeldt

Når Fosna-Folket snakker med henne har hun akkurat levert en anmeldelse på forholdet.

– Vi synes dette er såpass alvorlig at vi har overlatt saken til politiet. Men det er noen foreldre er som bør snakke med sine barn.

Første gang pøblene var på ferde ble de knepet på fersk gjerning av en hotellansatt. Det skal dreie seg om fem, seks personer i alderen fra 15 til 17 år.

– En av våre ansatte hørte lyder i heisen, og stod og ventet på ungdommene da de kom ned igjen. Da ble de bedt om å oppgi navn, noe de også gjorde, sier Husby.

Flere av taklukene på Ørland rådhus var satt på vidt gap. Foto: Erik Eikebrokk

Nødsituasjon

Det viste seg at ungdommene hadde dratt ut kabler fra et sikringsskap i andre etasje. Adkomsten til denne delen av vrimlearealet på terminalbygget er skjult fra resepsjonen, slik at det er vanskelig for de hotellansatte å kontrollere.

Direktøren er glad for at hun har så årvåkne ansatte, men er forferdet over oppførselen til ungdommen.

– Dette er ikke noe særlig. Det har med trygghet å gjøre. Når de drar ut datakablene kommer vi ikke inn i bookingsystemet. Det gjør at sikkerheten til gjestene våre blir svekket.

Det er i forbindelse med nødsituasjoner, som for eksempel ved brann, at det er helt nødvendig med tilgang til oppdaterte gjestelister. Skulle bygningen i verste fall bli overtent, er det avgjørende at ansatte og brannvesen har full oversikt over hvilke rom det befinner seg gjester på.

– Det var minst én av de samme personene som den første gangen, mest sannsynlig flere, sier hotelldirektøren.

Datakabler fra dette sikringsskapet ble røsket ut. Foto: Erik Eikebrokk

Branntilløp

Åtte dager etter det første tilfellet av skadeverk, var pøblene på ferde igjen. I rundt én time var IT-systemet ute av drift. Flere takluker var også åpnet på vidt gap.

– Kostnadene er ikke så store i materielle skader, men det er økte kostnader i arbeidstid. Vi måtte kalle inn IT-ansvarlig som måtte rykke ut på ekstraoppdrag. Vi kommer til å kreve erstatning for dette, sier Husby.

En blomsterkrukke mellom hurtigbåtkaia og inngangen til terminalen var også påtent.

– Vi tror det er de samme som har tent på krukka. Det hadde brent en stund. Vi måtte helle på mange bøtter vann for å få slukket brannen. Hadde det blåst mer, så kunne brannen eskalert.

Forholdet er anmeldt til Fosen lensmannsdistrikt. Foto: Erik Eikebrokk

Tiltak

Etter den andre hendelsen på to uker har direktøren nå iverksatt tiltak.

– Vi har festet hengelås på sikringsskapet, og har bedt Ørland kommune om å vurdere å stenge av tilgangen til halvetasjen som sikringsskapet står i. I tillegg skriver vi ut papirlister når alle gjester er sjekket inn, sier Husby.

Husby håper politiet, i samarbeid med foreldre, nå ordner opp og får en slutt på det meningsløse - og farlige - skadeverket.

– Vi vet hvem det er som har gjort det, de ble tatt på fersken. Nå må politiet gjøre noe med det, hvis ikke får det ingen konsekvenser. Dette er er hærverk som setter liv i fare.

På mandag bekreftet Fosen lensmannsdistrikt overfor Fosna-Folket at de var kjent med skadeverket.