- Det å fly en F-35 er ganske lett. Men det kommer jo av at man har så gode utdanningsløp. Det som er mer krevende, og som vi øver og trener på, er å operere flyet. Det er det som tar tid, påpeker Tesli.

Han sikter da til at pilotene ikke bare flyr flyet. De skal trene på ulike operasjoner og krumspring i lufta. I tillegg skal pilotene lære alle de tekniske systemene i flyet.

- Vanvittig

Tesli har de siste årene ledet utdanningen av de norske teknikerne og pilotene i USA. Fredag var det en stolt jagerflypilot Fosna-Folket traff i hangaren på Ørland flystasjon.

- Dette er en veldig stor dag for Norge og for Forsvaret. Så er det en veldig stor dag for Luftforsvaret som i dag fyller 73 år. Så kommer vi til å få de første F-35 i lufta med norske flygere og som er klargjort av norsk teknisk personell. Som sjef for utdanningen av personellet i USA er det en veldig stor dag for meg også.

- Jeg får være til stede å se at det vi har satt i sving fungerer sånn som planene har vært. Det er en vanvittig flott dag og det er veldig stort å få oppleve dette på Ørlandet i dag, sier Tesli.

Skryter av F-16

Ørland og Norge har nå mottatt tre norske F-35-fly. Frem mot 2025 skal Norge få totalt opptil 52 F-35-fly. Samtidig skal dagens F-16 fases ut.

- F-16 er en veldig bra maskin. F-16 har vært ryggraden i Luftforsvaret i 40 år, og har vært veldig bra for oss i den tiden vi har hatt det. Det er et moderne kampfly som har blitt videreutviklet hele tiden. Nå går vi over til F-35, som er et vanvittig bra fly. F-35 kommer til å være kampfly, ikke bare for Luftforsvaret, men for hele Forsvaret og Norge i de neste 40 årene. Jeg håper noen kan stå foran en F-35 om 40 år å si det samme som jeg sier om F-16 nå, at F-35 har vært bra.

- Jeg er helt overbevist om at F-35 er det flyet vi skal ha, sier Tesli.

I halv tolvtida var det allerede mye folk i mingleområdet i hangaren på Ørland flystasjon.