- Vi har begynt med skogshogst nå. Vi holder på å etablere anleggsriggen mellom der tunnelene skal gå. Så hogger vi litt på toppen av Ryssdalen, opplyser byggeleder Olaf Rovik til Fosna-Folket.

Bru og to tunneler

Arbeidet med nye fylkesvei 723 fra Ryssdalstoppen og ut mot Herfjorden er ikke noe småtteri. Fra toppen av Ryssdalen skal veien gå over ei ny spektakulær 145 meter lang bru tvers over gaupterrenget i dalen. På det høyeste vil nybrua ruve 45 meter over dagens vei nede i dalen. På den andre siden vil brua gå inn i tunnelåpningen til den nye Ryssdalstunnelen. Den blir 760 meter lang og Fosens lengste tunnel. I den andre enden bygges ny vei under åpen himmel, før man kommer til den 590 meter lange Herfjordstunnelen. Nyveien knyttes så sammen med dagens fylkesvei 723 i Herfjord.

Kan bli nattestengt

Byggeleder Rovik i Statens Vegvesen ber folk melde seg på SMS-varslingen. I løpet av 14 dager skal nemlig sprengningsarbeidet på toppen av Ryssdalen etter planen ta til. Veibanen på bakketoppen skal tas ned åtte meter.

- Vi må selvfølgelig stenge veien når vi sprenger, påpeker byggeleder Rovik.

Alle stengninger som er lengre enn 15 minutter, vil bli varslet.

- Jeg tør ikke si sikkert hvor lenge vi må stenge veien hver gang. Det kan være at veien blir nattestengt noen ganger. Vi satser på å gi god info om dette, sier Rovik.

Eventuelle lengre stengningsperioder ligger trolig et stykke frem i tid.

Tunnelåpningen til Herfjordtunnelen ser vi øverst i bildet. Deretter går veien nedover til dagens fylkesvei 723 i Herfjord. Foto: Fosenvegene

Tunneler

Det er samme entreprenør som skal bygge tunnelen på fylkesvei 14 mellom Sumstad og Hellfjorden i Roan og de to tunnelene på Åfjord-prosjektet.

- De bygger tunnelen i Roan først. I mars neste år er det ventet at de kan komme i gang med Herfjordtunnelen på nye fylkesvei 723 i Åfjord. Etter den, skal de starte med Ryssdalstunnelen. Vi antar at de er i gang med sistnevnte tunnel i juli-august neste år, forteller byggeleder Rovik.

De to tunnelene ligger i ødemarka hvor det ikke går vei i dag, så dette byggearbeidet vil ikke berøre trafikken på dagens vei i nevneverdig grad.

Les mer: - Legger igjen 100 millioner

- Ikke farlig

I april neste år begynner man å bygge brua over gaupterrenget i Ryssdalen.

- Vi starter med brufundamentene. Stålet til veibanen over produseres parallelt på fabrikk, forteller Rovik.

Det ene brufundamentet blir stående i dagens veibane. Veien skal derfor legges om noen meter i forbindelse med anleggsarbeidet.

- Vi legger om veien slik at trafikken blir minst mulig berørt, påpeker Rovik.

Først i 2019 skal selve bærebjelkene og veibanen til nybrua rulles ut på brufundamentene over Ryssdalen.

- Er dette farlig arbeid?

- Farlig er det ikke, men det er komplisert. Vi har fokus på HMS, sier Rovik og understreker at trafikkanter som kjører i anleggsområdet også må ta hensyn til byggearbeidet.

Ryssdalstunnelen sett fra lufta. Ryssdalen og den nye brua er til høyre i bildet. Under brua går dagens fylkesvei 723. Foto: Fosenvegene
Nybrua i Ryssadalen sett fra siden. Dagens fylkesvei 723 er nærmest kamera. Skissen viser utsikten utover mot sjøen og havet. Foto: Fosenvegene