Første trinn er lagt på plass for å få til et grønt kompetansesenter i Åfjord. Dette må ikke forveksles med kompetansesenteret ved samme navn ved Skjetlein som er myntet på landbrukssektoren.

Sjølve bygget blir på Monstad, og kraftindustrien er med på laget. Målet er å få til forskning og studier på fornybar energi i samarbeid med miljøet ved NTNU.

Forleden hadde over 100 studenter fra NTNU og andre utdanningsinstitusjoner samling i Åfjord for å løse gruppeoppgaver om hvordan en skal utvikle grønn teknologi som kan gi arbeidsplasser lokalt.

– De var helt ekstase etter at de hadde vært her, forteller Onarheim.

Lokal kapital

Onarheim har bodd i Bergen i 20 år, han var med da studentene var på fosenbesøk, nærmere bestemt Åfjord.

NTNU er et stort miljø. Der arbeider det mellom seks og sju tusen mennesker og institusjonen har 40 000 studenter fordelt på mange fakulteter.

– De er attraktive studenter. De på IKT har jobb før de er ferdige med studiene, sier Onarheim.

NTNU har studier innen energi, helse, hav, bærekraft, bioteknologi, digital teknologi og nanoteknologi.

Digitalisering

Onarheim sier at studenter veit hvor viktig dette med digitalisering er.

– Studentene er digitale, sier organisasjonsdirektøren. Sjøl tilhører han institutt for elektroniske systemer og fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.

Onarheim har den innstilling at en et nært samarbeid med næringslivet er uproblematisk.

NTNU har ifølge Onarheim et miljø som er det mest nyskapende i landet. Studentorganisasjonen Start, som har eksistert sia 1999, ble startet ved NTNU.

– Studentene er vår viktigste fornybare ressurs, sier Onarheim.

Han forteller at oppstart av en bedrift gjerne tar ti til tolv år.

Unike

Studentene i Start har sjøl vært med på å starte bedrifter gjennom ordningen Spark. Der gis det inntil 25 000 kroner i stipend. Spark er fem år i januar. Sia oppstarten er det etabler 47 bedrifter.

– Det finnes ikke dens like i Europa, sier Onarheim.

Onarheim påpeker at det tidligere har vært gjort forsøk på å få til en masterutdanning i Steinkjer. Det strandet.

– Utfordringen er å gjøre det spennende nok for studentene, sier Onarheim.