Klokken 15.00 fredag skal de første tre F-35-flyene etter planen lande på Ørland flystasjon.

I videoen øverst i artikkelen får du en smakebit på lyden av F-35.

Fulltallig i 2025

Selv om tre fly lander på Ørland flystasjon fredag, vil ikke den norske F-35-flåten være fullt operativ før i 2025. Hvordan fremtidens støysituasjon blir på Ørlandet, vil derfor heller ikke kunne oppleves fullt ut før den tid.

Fra neste år vil Norge og Ørland motta seks F-35-fly årlig: Tre om våren og tre om høsten.

Samtidig som Ørland mottar flere F-35-fly, vil dagens kampflyvåpen F-16 fases ut. En gang etter 2020 slutter Norge helt å fly F-16.

QRA-basen

Norge skal motta inntil 52 F-35-kampfly. Absolutt alle blir ikke stasjonert på Ørland flystasjon. Noen få fly får plass på Evenes i Nordland. Der blir det en såkalt Quick Reaction Alert-base. En fremskutt base hvor flyene skal kunne være i lufta på 15 minutter.

Støyoppgjøret

F-35 lager mer støy enn dagens F-16-fly. Rundt Ørland flystasjon er områdene delt inn i rød og gul støysone. Rød støysone ligger nærmest flystasjonen. Der er det ikke anbefalt såkalt støyømfindtlig bebyggelse, herunder bolig, skole og så videre. Ettersom det ikke er mulig å støyisolere husene i støysonen ned til kravene i forskriften, vil 176 bygninger få tilbud om innløsning. Per november 2017 er Forsvarsbygg ferdig med rundt 90 bygninger. Nesten alle velger å flytte. Det er kun noen få som vil bo videre i støyen.

I rød støysone ligger det også et 30-talls gårdsbruk. Forhandlingene om disse skal snart ta til.

Som Fosna-Folket har skrevet, er det flere som ønsker å drive gården videre i støysonen.

Et F-35-fly takser bortover rullebanen i Arizona. Foto: Ina Marie Haugen