Inntektsøkningen til Fosenvegene er så langt i år langt høyere enn prognosene. Bomvegselskapet regner med å øke inntektene med hele 6 prosent sammenlignet med i fjor, mens det i prognosene er lagt opp til 3,6 prosents vekst. Inntektsveksten henger selvfølgelig sammen med trafikkveksten. Fosenvegene forventer en trafikkvekst på 3,7 prosent i år sammenlignet med i fjor. I prognosene er det lagt opp til 1,1 prosent vekst.

Vil overraske

Til tross for svært lovende tall, nekter daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene å ta helt av.

- Om trafikkveksten fortsetter å ligge så mye over prognosene, kan bommene da bli tatt ned tidligere enn 2027?

- Ja. Men da må veksten fortsette. Hvis vi tar inn alle pengene før, må vi slutte med innkrevingen tidligere. Vi får ikke kreve inn mer enn vi skal kreve inn. Men dette ønsker jeg absolutt ikke å forskuttere. Det er mye bedre om det blir en overraskelse at vi klarer å slutte innkrevingen tidligere. Jeg vil ikke si at vi blir ferdig tidligere, sier Sundet.

Forventet «etterskudd»

Fosenvegene skal ta inn 1,5 milliarder kroner i bompenger i 2017-kroner.

- Vi skal ta inn 100 millioner kroner i snitt hvert år. Så langt har vi ligget under det. I år blir første år hvor vi passerer 100 millioner kroner i inntekt, sier Sundet.

Det betyr at Fosenvegene egentlig ligger på etterskudd i forhold til det årlige 100 mill.-målet. Men dette er ifølge Sundet et ventet etterskudd.

- Det var forventet at vi skulle ligge under 100 millioner kroner årlig de første årene, og at vi skal ligge over de siste årene av innkrevingsperioden. Når man innfører bompenger, faller trafikken alltid. Så spørs det hvor fort trafikken tar seg opp, sier han.

Sundet påpeker i tillegg at innkrevingen av bompenger kom litt på etterskudd på grunn av forsinkelsen med bommen på Krinsvatn.

- Tviler

Innkrevingen ved Krinsvatn og i ferjesambandene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset startet i 2012. Planen er å være ferdig i 2027. Til tross for en fin utvikling i år, ønsker Sundet å forholde seg til at innkrevingen er ferdig i 2027.

- Det er den nøkterne holdningen min.

- Så får det heller bli en gledelig overraskelse om dere kan slutte tidligere?

- Det er klart det blir det om det skjer. Men jeg tviler på det. Trafikken og inntektene skal øke ganske mye da. Dette avhenger jo veldig av utviklingen på Fosen. Fortsetter veksten om ti år, eller er dette fem år med Klondike? Det vet vi ikke. Men vi håper jo at bedre veier skal gjøre det mulig for bedriftene å vokse videre, sier Sundet.

Klondike

At Fosenvegene merker en stor trafikkøkning akkurat i år, er langt fra uventet. Byggeaktiviteten på kampflybasen i Ørland er inne i sitt mest hektiske år. I tillegg foregår en rekke store veiprosjekt samtidig. Som om ikke det var nok, er man i full gang med å bygge Norges to største vindparker i Roan og på Storheia i Åfjord. Mye vil være ferdig på kampflybasen i 2020. Samme år skal også vindparkene stå ferdig. Også de fleste Fosenveg-byggeprosjektene vil være avsluttet til den tid. Det store spørsmålet blir hva som skjer med trafikken på Fosen etter 2020.

Brekstad – Valset

Antall passeringer 2017 og trafikkvekst sammenlignet med 2016:

Januar 2017: 11 158 (16,7 %)

Februar 2017: 11 988 (12,4 %)

Mars 2017: 13 680 (1,1 %)

April 2017: 14 874 (10,3 %)

Mai 2017: 17 392 (12,7 %)

Juni 2017: 18 561 (7,2 %)

Juli 2017: 21 028 (6,5 %)

August 2017: 19 341 (0,8 %)

September 2017 (prognose): 15 238 (1,1 %)

Oktober 2017 (prognose): 14 520 (1,1 %)

November 2017 (prognose): 13 120 (1,1 %)

Desember 2017 (prognose): 12 204 (1,1 %)

Totaltrafikk 2017 og vekst sammenlignet med 2016 (prognose): 183 103 (5,6 %)

Totalinntekt 2017 og vekst sammenlignet med 2016 (prognose): 10 948 718 (6,2 %)

Snittinntekt per passering 2017 (prognose): 59,80 kroner

Flakk – Rørvik

Antall passeringer 2017 og

trafikkvekst sammenlignet med 2016:

Januar 2017: 43 654 (5,5 %)

Februar 2017: 43 991 (- 6,4 %)

Mars 2017: 53 240 (- 3,9 %)

April 2017: 58 753 (4,9 %)

Mai 2017: 64 364 (- 1,6 %)

Juni 2017: 68 726 (4,3 %)

Juli 2017: 69 952 (19,3 %)

August 2017: 71 129 (7,6 %)

September 2017 (prognose): 61 403 (1,1 %)

Oktober 2017 (prognose): 60 440 (1,1 %)

November 2017 (prognose): 51 288 (1,1 %)

Desember 2017 (prognose): 50 467 (1,1 %)

Totaltrafikk 2017 og vekst sammenlignet med 2016 (prognose): 697 407 (3 %)

Totalinntekt 2017 og vekst sammenlignet med 2016 (prognose): 50 142 252 (5,2 %)

Snittinntekt per passering 2017 (prognose): 71,90 kroner

Krinsvatn

Antall passeringer 2017 og

trafikkvekst sammenlignet med 2016:

Januar 2017: 35 270 (9 %)

Februar 2017: 35 213 (1,6 %)

Mars 2017: 41 339 (-4,9 %)

April 2017: 46 388 (7,7 %)

Mai 2017: 52 112 (1,5 %)

Juni 2017: 55 695 (10,9 %)

Juli 2017: 59 074 (2,5 %)

August 2017: 57 475 (13,4 %)

September 2017 (prognose): 47 814 (1,1 %)

Oktober 2017 (prognose): 47 217 (1,1 %)

November 2017 (prognose): 38 388 (1,1 %)

Desember 2017 (prognose): 36 589 (1,1 %)

Totaltrafikk 2017 og vekst sammenlignet med 2016 (prognose): 552 674 (3,9 %)

Totalinntekt 2017 og vekst sammenlignet med 2016 (prognose): 38 043 647 (7 %)

Snittinntekt per passering (prognose): 68,84 kroner

Totalt alle tre

innkrevingspunkt:

Totalt antall passeringer 2017 (prognose): 1 433 184

Trafikkvekst sammenlignet med 2016 (prognose): 3,7 %

Totalinntekt 2017 (prognose): 99 134 617 kroner

Inntektsvekst sammenlignet med 2016 (prognose): 6 %

Snittinntekt per passering (prognose): 69,17 kroner