Fred Hanssen fra Åfjord har vært fisker siden ungdomsåra, og gjennom amcar-miljøet utviklet han tidlig en interesse for dragracing. Den første dragsteren kjøpte han i 2006, og da var det gjort.

Kortest mulig tid

I dragrace konkurrerer man i ulike klasser, og det handler egentlig kort og godt om å kjøre ei kvart mil på kortest mulig tid. Fred Hanssens har en av de sprekeste bilene, og deltar i klassen Top alcohol.

- Jeg har vel holdt på siden 2004/2005, det har egentlig gått slag i slag siden, forteller Hanssen.

I 2011 vant han Europamesterskapet, og nå kjører han så mye han kan i USA. For å holde lisensen, kreves det ikke mer enn ett eller to løp i året, men det er likevel om å gjøre å kjøre så mye som mulig.

- Gjennom et år er det totalt 24 løp, og for å være med i det store selskap så går det på poeng, og den eneste måten å få poeng på er jo å delta i løp. Man må ha setetid, forteller Fred.

Fred innrømmer at han gjerne skulle ha kjørt enda mer, men håpet er at det skal bli enda flere løp til neste år.

- Jeg skulle egentlig ha kjørt hver helg, men jeg bor jo i Norge, ler han.

I sin fars fotspor

Interessen har også smittet over på datteren Celina (14), som skal kjøre juniorklassen til sommeren. Hun har den første juniorbilen i Norge, og er ivrig på å gå i sin fars fotspor. Det er en stolt far som følger opp sin datter.

Fred og Celina, Europamesterskapet i 2011. Foto: Privat

- Ja, jeg må jo følge opp. Det er kjempeartig, jeg synes jo det er like artig å følge opp henne som å holde på selv, sier han.

Kjøretøyene er ikke til å spøke med, og kan ifølge Hansen tunes opp til 5200 hestekrefter. Normalt sett holder de «bare» 4600-4800 hestekrefter.

- Vi kjører fra 0 til 100 på 0,8 sekunder. 400 meter på 5,3 sekunder, med ei toppfart på 450 kilometer i timen, forteller Hanssen.

- Du får en fartsfølelse, som er helt konge, legger han til.

I fjor holdt det på å gå skikkelig galt, da bilen fikk en sladd og Fred kræsjet inn i en steinmur.

- Det ble en kræsj like før jul i fjor, men det gikk heldigvis bra, forteller han.

- Fristet til å gi på

- Hvordan er det når du kjører bil til vanlig hjemme i Norge, klarer du å holde farta på et lovlig nivå.?

- Man blir litt fristet til å gi på. Sist ble det litt kostbart. Liker du fart, så liker du fart. Men når du er med i denne sporten får du et skikkelig begrep på hva fart er, og man får tatt det på banen, sier han.

Celinas bil

Hansen tror det er positivt for fartsglad ungdom å få kjøre dragrace.

- Ungdommen i denne sporten har en utrolig beherskelse. Det er forbløffende, jeg er veldig imponert. Det er også flere jenter enn gutter som kjører nå, de kommer til å komme som en storm. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke måtte møte de som utfordrere da jeg kjørte Junior Dragster, de hadde knust meg, ler han.

USA på tvers

Fred er straks reiseklar da Fosna-Folket ringer, og befinner seg nå i USA der ti løp skal gjennomføres. Til neste år er målet å kjøre i alle 24 løpene i sesongen.

- Det å reise rundt i USA er også én av grunnene til at jeg liker dette. Vi kjører USA på tvers i en semitrailer, det er fantastisk. Jeg har alltid vært interessert i USA, og mener at når man har muligheten til å gjøre dette, så må man bare gjøre det slik at man ikke sitter igjen og angrer på at man ikke grep sjansen, sier Hanssen.

Fred skal kjøre løp i Dallas 12-15 oktober, i Las Vegas 26-29 oktober og i Pomona, Los Angeles 9-12 november.