Det er fredag, og mester Indreberg er godt i gang med sin klasse. Med saxofonen, et keyboard og en Mac loser han læresveinene med en metode som er utviklet av jazzlinja ved NTNU. Musikerveteranen fra Steinkjer har vært professor ved linja gjennom mange år.

– Når du lærer å snakke av noen som er gode til å ordlegge seg, så får du et rikere språk. Sjøl om du hermer etter noen, så blir det likevel din stemme, din versjon, forklarer kulturskolerektor Tormod Gjersvold om metoden som brukes.

Talespråket

For de yngste i denne klassen er den feterte inntrønderen ny, men Gjersvold forteller at samarbeidet mellom kulturskolen og Inderberg har pågått i flere år.

– Vi i Åfjord Kulturskole har et spennende samarbeid med Jazzlinja på NTNU og tidligere mentor der, John Pål Inderberg, sier Gjersvold.

De jobber med å få utprøvd deres metodikk i undervisninga sine elever.

– Jazzlinja er jo verdenskjent for at de får frem så mange unike og topp musikere. Måten de jobber på kalles «talespråksanalogien». Det vil si at de lærer ved å lytte og herme, forklarer kulturskolerektoren.

Lytt og lær

Når Fosna-folket kommer anstigende, nærmer kurset seg slutten. Professoren spiller en tone ut på lydanlegget og vil ha elevene til å gjengi den. Elevenes motorikk er ennå ikke ferdig utviklet, og de trenger dermed trening for å treffe på.

– Kan du synge denne tonen, sier Inderberg, henvendt til Fosna-Folkets utsprengte medarbeider, og får en respons som Inderberg etter alt og dømme synes er grei.

– Musikk er kommunikasjon, forklarer Inderberg.

Etter noen runder med lydmønster gitt av mesteren som skal hermes, finner han ut at det er på tide å ta en pause. Et kvarter.

– Tøm hodet. Ikke tenk på musikk, formaner han.

Tømme hodet

I løpet av samtalen i pausen kommer navnet Jimmy Smith opp, en av jazzens mestselgende artister en periode. Hans instrument var orgel.

– Hammond med Leslie vifte. Ham spilte jeg sammen med, sier Inderberg. Innherredsbyggen har spilt sammen med en imponerende liste kjente jazzmusikere, blant annet Chick Corea og Chet Baker. John Furre, bosatt på Ørlandet, er en annen organist Indergård har spilt med, likeledes Åge Midtgård og Leif Skei. Alle tre riktignok innflyttere.

– Når flyttet Midtgård fra Ørlandet, undrer Inderberg.

Furre og Inderberg spilte sammen med namsosingen Stein Ingebrigtsen.

– Jeg sang femtestemme på «Langt hår», erindrer musikeren.

Furre ble meteorologikonsulent, Ingebrigtsen skoselger, men Inderberg har holdt fast på musikken.

Notabene

Da Inderberg forleden var utover til Åfjord igjen, for å ha en masterclass med lærere og noen utvalgte elever, var metoden igjen den samme. Nå skal den både tilegnes av skolens lærere og elever. Noen har med seg sine instrumenter.

– Musikk er et språk også, så vi mener de skal lære seg å snakke språket for å få en egen stemme. En kan lære å skrive og lese noter i ettertid. Dette er nybrottsarbeid som vi har stor tro på. Men det er alltid spennende å se om det en tror på stemmer, og hvordan kart og meninger kan endres gjennom utprøving, sier Gjersvold.

Jazzlinja

Akkurat som et kart brukes til å manøvrere gjennom ukjent terreng, kan nedskrevne noter være med på å geleide en person i musikken. Enkle arrangementer kan fint læres uten bruk av noter, men når det kommer til litt mer kompliserte saker er Gjersvold mer spent på hvordan det fungerer.

– Er dere innom sjangeren Jazz, vil vi vite.

– Nei, det handler om pedagogisk metode. Musikken er kidsa sin. Men vi er i frontlinja når det gjelder hvordan vi driver, svarer Gjersvold.

Nyskapende

Gjersvold mener de i kulturskolen fortjener å bli sett for dette.

– Elin Angelo ved pedagogisk senter på NTNU sier vi er nyskapende. Uansett. Vi gjør dette fordi vi har trua, sier pedagogen.

– Er ikke dette akkurat like nyskapende som at mor synger ved vugga til barnet sitt?

– Nei. Det er akkurat det. Men musikkpedagogikken har vært eid av klassisk i hundrevis av år, sier Gjersvold.

Sjøl om Inderberg er drevet ev djup profesjonalisme, er han ikke redd for å ta i bruk humor i undervisninga.

– En spilloppmaker av rang. Men 100 prosent musikk, og veldig bra læring for oss. Vi gjør ikke dette for å være nyskapende, men fordi vi vil lære de unge å uttrykke seg gjennom musikk. Vi trur dette virker, sier Gjersvold.