Jøssund-brua er en del av fylkesvei 721, og knytter Vallersund til Asserøy. Brua er så smal - 3,47 meter - at bare én bil kan kjøre over om gangen. Brua er preget av forfall og manglende vedlikehold. Armeringsjern stikker frem på flere steder, og flust av hull, dype som en fyrstikkeske satt på høykant, gjør passering av brua til risikoaktivitet.

- Det burde vært satt i gang tiltak for lenge siden, men det er tydeligvis ingen som bryr seg, sier Kurt Haukaas til Fosna-Folket.

Armeringsjern stikker frem flere steder på brua. Foto: Erik Eikebrokk

Snakkis

Haukaas forteller at brua har vært en snakkis og en bekymring i lokalmiljøet i lang tid.

- Dette er helt klart ikke bra, sier han, og setter en fyrstikkeske ned i ett av de mange hullene for å illustrere dybden.

Den gamle brua er rustete og fæl, men det er først og fremst veibanen som utgjør en potensiell fare for trafikanter.

- Hele brua kunne hatt godt av å bli pyntet litt på, å bli sandblåst og malt, men det er først og fremst kjørebanen som må gjøres noe med. Her er det hål i hål. Det vi først og fremst ber om er at det legges ny asfalt.

Frem til hver ende av brua er det lagt relativt ny asfalt. Men ikke på selve brua.

- Jeg fikk høre at grunnen til at selve brua ikke ble asfaltert, er at da kan den rase sammen, men jeg vet ikke om det stemmer. Det høres merkelig ut, sier Haukaas.

I verste fall kan armeringsjernet slå opp i hjulene til en skolebuss. Foto: Erik Eikebrokk

Worst case scenario

Den gamle brua er viktig for mange, og ikke bare av nostalgiske grunner. Den benyttes av folk på ytre Jøssund utenfor Kopparen, fra Vallersund til Lysøysund, i tillegg til mange tilreisende.

- Det er bare et tidsspørsmål før et armeringsjern slår opp i hjulet på for eksempel en skolebuss. Det er jo worst case scenario, at hjulet på skolebussen eksploderer. Det kjører mye næringstransport her også.

Brua ble satt opp i 1939, og har overlevd seg selv. Restene av den gamle brua, som ble benyttet av hest og kjerre, er fortsatt synlig. Den gamle ble bygd i 1905 og revet i 1939, i forbindelse med byggingen av den nye.

Den gamle brua (i bakgrunnen) ble bygd i 1905, men ble revet i 1939, da dagens Jøssund-bru ble satt opp. Foto: Erik Eikebrokk

- Noe må gjøres, og det har blitt tatt opp gjentatte ganger. Vi får høre at myndighetene har en langtidsplan for brua. Men det ender alltid med at planene blir forskjøvet og nedprioritert. Jeg har ikke tro på at det blir bygd noen ny bru, men da må det i hvert fall utføres vedlikehold på denne.

Haukaas reagerer på at samtidig som at veinettet bygges ut over en lav sko ellers i kommunen, blir Jøssund-brua oversett.

- Hva med denne brua? Dette koster peanøtter i forhold til andre utbygginger i Bjugn kommune. Vi kan ikke holde på sånn lenger. Det forstår alle som gidder å komme ut hit for å se på brua.

Knutepunkt

Brua, som snart fyller åtti år, har stått der så lenge folk flest kan huske. Haukaas forteller at brua var en populær plass å møtes for både tilreisende og folk fra Vallersund og Asserøy. I tillegg var det tre meter dype vannet under brua kjent for å være en utmerket fiskeplass.

- Vi har jo et hjerte for brua, og den er mye besøkt av turister. Før i tida stod det en iskiosk på Asserøy-sida, som var et populært møtepunkt for folk på søndagstur.

I gamle dager var brua et naturlig møtepunkt for folk i både Asserøy og Vallersund, samt tilreisende. Foto: Erik Eikebrokk

Brua ligger i ingenmannsland mellom stedsskiltene Vallersund og Asserøy. Fra Asserøy-skiltet til Vallersund-skiltet er det hundre meter.

- Jeg vet ikke hvilken bygd som har eierskap til brua, men jeg tror det er Vallersund, sier Haukaas.

Det er bilene som kommer fra Asserøy som har forkjørsrett, men vikepliktskiltene har ikke alltid vært der.

- Det har vært kraftige kollisjoner på brua. Skiltene ble satt opp etter en stor ulykke.

GSG

Mens Fosna-Folket er på befaring passerer flere biler brua i sakte fart. Sukking og knaking i støtdemperne på bilene etterlater liten tvil om at bilen får kjørt seg i løpet av overfarten.

- Jeg snakker vel for døve ører, men jeg har ett spørsmål til Bjugn kommune: Hvorfor skal det se slik ut?

- Jøssund-brua er fylkesvei og Statens vegvesen mener den er i god stand. Men det ser jo ikke slik ut, sier ordfører i Bjugn kommune, Ogne Undertun, til Fosna-Folket.

Vegsjefen i Sør-Trøndelag fylkeskommune lover snarlige tiltak.

- Det er ikke noen fare i forhold til bærekonstruksjonen, men vi er klar over at det er dårlig dekke på brua. Statens vegvesen sier at det skal gjennomføres tiltak på dekket nå i høst, sier Oddveig Kipperberg til Fosna-Folket.

Sør-Trøndelag fylkeskommune lover at det vil bli gjort tiltak i løpet av høsten. Foto: Erik Eikebrokk

- Har det ikke gått for langt når det har blitt så ille som dette?

- Armeringsjernet skal selvfølgelig ikke stikke ut, men det har ingenting med bæreevnen å gjøre. Men det skal ikke være sånn.

- Hvilke tiltak kommer til å bli gjort?

- Jeg antar at det vil bli bli gjort noe med toppdekket, og lagt betong. Dette gjøres på kort tid. De berørte vil bli varslet i god tid om eventuell stenging. Tiltakene vil gjennomføres slik at de er til minst mulig hinder for trafikanter.

- Når vil tiltakene iverksettes?

- I løpet av høsten, og høsten er det ikke så mye igjen av. Vi har planarbeid pågående for å gjøre mer permanente løsninger. Men akkurkat nå er funksjonalitet det viktigste.

Inntil videre er Kurt Haukaas innstilt på å kjøre etter GSG-prinsippet.

- Går det, så går det...