- Sånn generelt, så klarer vi oss med 60-70 prosent belegg, svarer styreleder Ola Olsen i Flyviking når Fosna-Folket spør om hvilket belegg Ørland-Oslo-ruta må ha for at den skal være økonomisk bærekraftig.

Dash 8-flyet som selskapet skal fly fra Ørland, har plass til 39 passasjerer. Dersom man tar utgangspunkt i at belegget som et minimum må ligge på 60 prosent, betyr det at Flyviking må ha i snitt 24 passasjerer på hvert fly.

- Vanskelig å spå

Styreleder Olsen påpeker at alle selskapets ruter ikke er like lønnsomme. De mest lønnsomme veier også opp for de mindre lønnsomme. Styrelederen sier Flyviking har god tro på at den nye Ørland-ruta blir bærekraftig.

- Men det tar alltid litt tid før en rute modnes.

- Hvor lang tid tror du det tar før Ørland-Oslo-ruta har et belegg på 60 prosent?

- Det er vanskelig å spå. Men sånn som vi ser på det, så tror vi det skal gå fort dit. Vi ser at det kan være både tungvint og kronglete å komme seg til Værnes. Så må man jo tilbake og. Jeg er ikke i tvil om at vi har et vesentlig bedre tilbud enn alternativet, sier styrelederen.

Slik er pågangen

Fra torsdag ble det mulig å booke flyvninger med Flyviking fra Ørland. Styreleder Olsen sier at de allerede på ett døgn har merket bra pågang.

- Det ser veldig bra ut. Det har matchet forventningene og litt i overkant av det, sier han.

Olsen mener det er tre hovedårsaker til at den nye ruta fra Ørland skal bli en suksess: Billigere billetter, flere avganger og større fly.

- Det ligger dessverre noe i det med større fly. Det vi skal fly nå har to seter på hver side, midtgang og kabinpersonell. Det er betydelig større enn flyet som går i rute fra Ørland i dag, sier Olsen.

Flytid

Styrelederen bekrefter at det var Ørland kommune som først tok kontakt med Flyviking angående en mulig ny flyrute fra Ørland.

- Det skjedde i april-mai i år. Vi møttes på Ørlandet i juni. Vi oppfattet et klart uttrykk for dette behovet, sier Olsen.

De rutene Flyviking har lagt opp så langt, har avgang fra Ørland til Oslo klokken 07.35 om morgenen. Skal man tilbake fra Oslo om ettermiddagen, går flyet klokken 16.55. På Facebook har flere stilt spørsmål om hvorfor ikke flyavgangen om morgenen går tidligere og returen om ettermiddagen senere. Styreleder Olsen sier det er sammensatte årsaker til dette. En viktig årsak er at Flyviking ønsker å ha samme mannskap i flyet hele dagen, og at det da er begrensninger på hvor lenge de ansatte kan jobbe per dag. Han legger til at det også er andre tekniske årsaker som ligger til grunn for vurderingen.

- Men flytidene vil mest sannsynlig bli justert en gang i fremtiden, sier styrelederen.

Les mer: