Fra mandag til torsdag anløper ikke Hurtigbåten fra Trondheim på Hysnes, før sin videre ettermiddagsferd til Brekstad. Det forstår lederne i næringsforumene på Ørlandet og i Bjugn lite av.

– Fylkeskommunen må bistå til at vi får hurtigbåten, som går fra Trondheim klokka 14.45, til å stoppe innom Hysnes, sier Tor Langvold, leder i Bjugn næringsforum.

Problematisk

Båten stopper innom Lensvik, men ikke Hysnes. Dette gjør dagpendling fra Ørland og Bjugn til Hysnes problematisk.

– Saken er jo høyst aktuell med tanke på arbeidsmarkedet. Det er helt sikkert folk i Ørland og Bjugn som kunne tenke seg å søke på jobber i Rissa, men da må de jo kjøre rundt med bil, sier leder i Ørland næringsforum, Silje Nesset.

Med hurtigbåten tar turen over fjorden femten minutter. Med bil - en tur på over sju mil - tar turen godt over en time; hver vei.

– Det er ikke gunstig at man må kjøre rundt fjorden med bil, sier Langvold.

– Det lukker på en måte Hysnes som et alternativ for ørlendinger og bjugninger. Det blir jo litt sånn, istemmer Nesset.

Kommer seg ikke hjem

Slik hurtigbåtruta er i dag er det slik at båten stopper innom Hysnes på morgenen, på vei fra Brekstad til Trondheim, men ikke den andre veien, på ettermiddagen.

– Man kommer seg dit, men man kommer seg ikke hjem, annet enn på fredagene, sier Nesset.

Hurtigbåten stopper nemlig på Hysnes på fredager, noe som antyder at ruta er tilrettelagt for ukependlere, som reiser ut fra Brekstad på mandag morgen, og inn igjen på fredag ettermiddag.

– Det kan virke som om det er lagt opp med hensyn til Forsvaret. At de som før bodde på Hysnes kunne få seg jobb på flystasjonen. Men så kan det virke som om de ikke har tenkt på hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg. Og nå har vi en situasjon der det blir en god del nye stillinger knyttet til helsefort nummer 2. Og de jobbmulighetene ønsker vi at innbyggerne i Bjugn og Ørlandet skal få tilgang til, sier Langvold.

Det er i dag ikke mulig med direkte dagpendling mellom Brekstad og Hysnes. Foto: Berit Buran Juul

– Det handler jo litt om at den perfekte kandidaten kanskje bor på Ørlandet eller i Bjugn, men at denne kandidaten kanskje velger å ikke søke på stillingen, fordi han eller hun ikke har muligheten til å komme seg hjem hver dag, sier Nesset.

– Fylkeskommunen, som oppdragsgiver, burde råde AtB til å legge inn det stoppet.

Tungvint krysskjøring

Både Langvold og Nesset har sendt en oppfordring til fylkeskommunen - uten å få svar, så langt.

– Hovedpoenget vårt er at vi ønsker at det skal åpnes opp for at ørlendinger og bjugninger også har mulighet til å søke stillinger der, sier Langvold.

Alternativet, i tillegg til å ukependle og kjøre strekningen med bil, er å bli med hurtigbåten, som går fra Brekstad, tilbake til Trondheim, for så å sitte på tilbake til Brekstad igjen.

– Men slik krysskjøring er jo fryktelig tungvint. Saken er at det må legges til rette for at vi får det felles bo- og arbeidsmarkedet som god samferdelskommunikasjonen kan gi, sier lederen i Bjugn næringsforum.

– Det er et viktig aspekt ved hele Fosen-samfunnet, at vi har samferdselsmåter som gjør at, uavhengig av hvor man bor hen, så når man tak i arbeidsplassene.

Ledige stillinger

I disse dager lyser Unicare ut flere titalls stillinger til det nye helsefortet på Hysnes, i Hasselvika.

– Jeg har snakket med en av dem som er interessert i jobbene på helsefortet, som frykter at det manglende kollektivtilbudet kan føre til at Unicare mister mange søkere fra Brekstad - som sist, sier Nesset.

Unicare har lyst ut titalls ledige stillinger på det nye helsefortet. Foto: Lars Arnt Nordseth

– Vi ønsker jo å få fosninger dit. Så vi mener at det bør legges til rette for at de også skal være interessert i å søke, uten at vi nødvendigvis sier at det er de som skal få jobben. Men muligheten må legges til rette, sier Langvold.

Til Fosna-Folket skriver Unicare at samferdselstilbudet kan ha betydning for søkermassen.

– Dette kan bety at personer som ellers ville ha søkt, ikke gjør det. Det er i så fall veldig synd. Vi har behov for mange dyktige medarbeidere til Unicare helsefort, og skulle gjerne sett at det var mulig å pendle begge veier, skriver Ellen Foss Lolland, prosjektleder rehabilitering, i Unicare.

– Jo flere som søker, og som kan komme seg til og fra helsefortet på en god måte, jo bedre er det for oss. Vi har vært i kontakt med lokale politikere og med fylkeskommunen og skal ha fortløpende dialog med AtB etter hvert som behovene blir tydelige. Så håper vi at AtB ønsker å tilrettelegge til det beste for våre ansatte og for pasienter i regionen, skriver Foss Lolland.

Hurtigbåten anløper Brekstad havn. Foto: Terje Dybvik

AtB sitt ansvar

Fra 2014 gikk FosenNamsos Sjø AS over til en såkalt bruttokontrakt med AtB. Dette betyr at det er AtB som har ansvar for rutetilbudet.

Til tross for utallige henvendelser, gjennom flere kanaler, har det ikke lyktes Fosna-Folket å komme i kontakt med verken AtB eller Sør-Trøndelag fylkeskommune.