- Det tar tid å bygge bru og infrastrukturen som trengs i tilknytning til bruene. Dessuten vil ferjekaiene som bygges nå, sannsynligvis bli bruhoder når brua kommer, mener han.

Positiv fylkesordfører

Fylkesordfører Tor O. Sandvik (Ap) har følgende kommentar til Fosna-Folket om bruplanene:

"Det ville vært svært spennende med en bro til Fosen som kan erstatte hurtigbåtene og fergene.

Hittil har det vært svært liten økonomisk realisme i prosjektet, men når innbyggerne på Fosen tilbyr seg å finansiere prosjektet selv, i bytte mot de bidragene som i dag går til hurtigbåt og ferge,  skylder vi fosningene å kvalitetssikre kostnadene. Jeg vil derfor be Fylkesrådmannen om en uavhengig vurdering av konsept og kostnader, samt hvor stor inndekningen blir ved å kutte hurtigbåt og ferger til fordel for bru over Trondheimsfjorden og Stjørnfjorden. Videre hvor stor bompengebelastningen vil bli, samt eventuelt konsekvenser når fergeforbindelsene og hurtigbåten over Trondheimsfjorden forsvinner".

LES OGSÅ: De nye ferjekaiene

Analyser

Vollan påpeker at de som arbeider med bruprosjektet nå er inne i en fase med analyser.

- Vi jobber for å få best mulig grunnlag og underlag. Vi har allerede trafikkanalyser som er meget positive. Nå ser vi på næring og godstransport og en finansieringsanalyse, opplyser han.

Dette arbeidet skal fortsette ut året.

- Det er viktig og skaffe til veie mest mulig informasjon til beslutningstakerne, påpeker han.

- Og beslutningstakerne er?

-Det er fylkeskommunen og Stortinget som må gå med på 40 års nedbetalingstid, sier Vollan.

Trondheim må med

Han påpeker også viktigheten av at Trondheim er med på dette.

- Nå sier Sandvik at ei bru også vil erstatte hurtigbåtforbindelsene?

- For Trondheim er det en stor fordel at det kommer 200.000 personer til byen årlig uten bil. Vi vet ikke hva som skjer innenfor hurtigbåt noen år fram i tid. Det kan komme superraske båter, autonome fartøy, el-båter eller hydrogenbåter, påpeker han.

Finansieringen av brua skal foregå ved hjelp av ferjeavløsningsmidler for Flakk-Rørvik og bompenger.

Vollan antyder at bru over fjorden kan være ferdig i 2027.

- Fram til den tid har vi fått et stort framskritt i og med at vi får både beredskapsferje og nattferje fra neste år, påpeker han.