Endelig dato for når søket blir gjennomført, er foreløpig ikke satt, men det vil skje en gang i høst.

- Hva tror du om sjansen for at vi finner flyet?

- Nei, det… Man finner det i hvert fall ikke om man ikke prøver, sier ROV-operatør Børge Myrvik i Ørland-firmaet Norsk Havservice AS.

Forsvant sporløst

Olaf Ottersbo (t.h.) i cockpiten under en flytur. Foto: Privat

Det var søndag 22. mai 1977 at den 41 år gamle ørlendingen Olaf Ottersbo forsvant. Den erfarne piloten tok av fra Ørland flystasjon klokken 14.27. 42 minutter senere fikk ikke Gunnar Ledang i kontrolltårnet på flystasjonen kontakt med Ottersbo da han forsøkte å kalle opp flyet. En stor leteaksjon ble etter hvert igangsatt. Samme kveld ble det søkt fra både fly og helikopter over Fosen.

Olaf Ottersbo var 41 år gammel da han forsvant 22. mai 1977. Foto: Privat

Les mer:

Eirik Lundemo i Norsk Havservice tok i juli kontakt med Fosna-Folket med tilbud om at bedriften hans kunne gjennomføre et søk etter Olaf Ottersbo og flyet. Foto: Erik Eikebrokk

Margots observasjon

To dager etter Ottersbos forsvinning, ble Margot Brevik avhørt. Hun hadde sett «noe» falle ned i sjøen nedenfor sitt hjem på Fagervoll ved Mølnbukta i Agdenes i tidsrommet da Ottersbo forsvant. Margot var ikke sikker på hva det var hun hadde sett. Hun hadde imidlertid reagert såpass at hun nærmest ropte til ektemannen. Margots vitneobservasjon førte til at dykkere fra Ørland froskemannsklubb gjorde søk på 20-30 meters dyp. Søket måtte imidlertid avbrytes da Erling Ågren druknet og med et nødskrik berget livet. Den 1. juli 1977 ble all organisert leting etter Olaf Ottersbo avsluttet. Det er aldri funnet så mye som en vrakdel fra flyet.

Slik er utsikten gjennom ruta der Margot Brevik så «noe» falle ned i sjøen. Foto: Alexander Killingberg

Les mer:

Teorier

Det finnes en rekke teorier om hva som skjedde med Olaf Ottersbo og flyet. Noen mener han styrtet i sjøen nord for Frosta, andre mener han havnet i Holvatnet på Verrafjella i Rissa kommune. Etter forsvinningen gikk ryktene om at han var i live og hadde stukket av. Fosna-Folket undersøkte tidligere i sommer saken på nytt. Vi har gått gjennom politietterforskningen fra 1977, og vi har intervjuet familie, venner og folk som var sentrale i letearbeidet for 40 år siden.

Les om de ulike teoriene:

Slik er utsikten gjennom ruta der Unni Hegg sier hun så flystyrten fra. Det var langt mindre trær som sperret utsikten mot sjøen i 1977. Foto: Alexander Killingberg

Det nye vitnet

Lokalavisas konklusjon er at Ottersbo styrtet i sjøen utenfor Mølnbukta. Etter at Fosna-Folket konkluderte, meldte et nytt vitne seg. Unni Hegg var nabo av Margot Brevik. Hun forteller at hun i 1977 så et fly styrte i sjøen utenfor sitt hjem ved Mølnbukta. Da hun fortalte dette til de andre som var til stede i huset, ble observasjonen ifølge henne avfeid som tull. Hegg meldte aldri fra til nødetatene om observasjonen.

– Jeg tenkte aldri på å gå til politiet. Det må jeg bare beklage. Akkurat hva jeg tenkte, kan jeg ikke huske her og nå. Men når alle de jeg fortalte det til, sa at det bare var tull, sier Unni Hegg i dag.

Bildet viser sjøen utenfor huset hvor Unni Hegg bodde i 1977. Foto: Alexander Killingberg

Les hele Unni Heggs historie:

Les Fosna-Folkets konklusjon:

Margot Brevik og Unni Hegg var naboer. De bodde kun 200 meter fra hverandre. Begge kan ha sett flystyrten i 1977, men de to snakket angivelig aldri sammen om saken. Foto: Alexander Killingberg

Planen

Etter at Fosna-Folket skrev om saken, tok Ørland-firmaet Norsk Havservice AS kontakt med lokalavisa og tilbød seg å utføre et søk etter Olaf Ottersbo. Fosna-Folket og Norsk Havservice AS startet denne uka å planlegge søket. Første prioritet var å komme frem til et avgrenset søkeområde. Vi tok utgangspunkt i Margot Brevik og Unni Heggs observasjoner.

Den ene observasjonen utelukker ikke nødvendigvis den andre, men for å kunne undersøke begge teoriene, må søkeområdet være relativt stort. For selv om Margot Brevik og Unni Hegg kun bodde noen hundre meter fra hverandre, hadde de to forskjellig utsikt over sjøen.

Les mer:

Daglig leder Eirik Lundemo i Norsk Havservice AS jobber med å avgrense et søkeområde. Foto: Erik Eikebrokk

Detaljert kart over sjøbunnen

Norsk Havservice og Fosna-Folket kom til slutt frem til et søkeområde som er cirka 800 meter bredt og rundt 2 kilometer langt. Det er imidlertid ikke sikkert at hele området blir undersøkt. Søket vil etter alt å dømme starte nær land. Deretter vil man jobbe seg utover fjorden. Dybden i området varierer fra 20 meter til 400 meter.

Søket legges opp slik at Norsk Havservice først kjører med båt oppe på sjøflaten og skanner sjøbunnen med ekkolodd. På denne måten får man frem et tredimensjonalt kart hvor det sannsynligvis vil være mulig å se et fly, dersom flyet ligger på bunnen i søkeområdet.

Det er området inne i de to røde firkantene søket skal foregå i. Norsk Havservice vil sannsynligvis starte med å søke i den nederste firkanten. Hvor mye av den øverste firkanten man rekker å søke gjennom, er ikke klart. Foto: Skjermdump

- Ekkoloddet er som et helt vanlig ekkolodd, men det sender 211 stråler i stedet for 1. Da vil vi få bunnen i 3D. Dersom det er et objekt, en vinge eller noe annet, så vil det komme frem da.

- Man vil se det godt da hvis det er et fly der?

- Teoretisk så vil man det.

- Det er ganske detaljert det 3D-kartet man får opp da?

- Ja, det er det faktisk. Man kan se objekt ned til 1 X 1 meter, forklarer Børge Myrvik i Norsk Havservice.

Her planlegges søket. Fra venstre er redaktør Alexander Killingberg i Fosna-Folket, daglig leder Eirik Lundemo i Norsk Havservice og ROV-operatør Børge Myrvik i Norsk Havservice.

Usikkerhetsmomenter

Det er spesielt to faktorer som vil avgjøre om det er mulig å finne flyet utenfor Agdenes:

1. Var det der Olaf Ottersbo styrtet?

2. Kan strømmen i sjøen ha vært sterk nok til å frakte flyet langt av sted?

Slik var flo og fjære-varselet for søndag 22. mai 1977. Olaf Ottersbo tok av klokken 14.27. Da var sjøen på vei ned og strømmen gikk ut Trondheimsfjorden. Foto: Faksimile Adresseavisen

Dersom Norsk Havservice AS og Fosna-Folket finner noe som ligner et fly på 3D-kartet, vil en ubemannet ubåt, en såkalt ROV, sendes ned på dypet.

- Det er på en måte en robot med kamera og gripearm som kan gå mye dypere enn en dykker. Da kan vi gå ned til 500 meter, forklarer Myrvik.

Fosna-Folket kommer tilbake med fyldig dekning av selve søket.

Det er dette Cessna-flyet Norsk Havservice AS og Fosna-Folket skal forsøke å finne. Foto: Privat

Les og se hele historien om Olaf Ottersbo her:

Del 1: Take-off.

Del 2: Olaf.

Del 3: Søket.

Del 4: Teoriene.

Del 5: Gjennombruddet.

Del 6: Det nye vitnet.