Dag Inge og Kari Hernes driver gården «Nygården» rett ved hovedporten til Ørland flystasjon. Gården ligger i gul støysone, men er omringet av støy relatert til flystasjonen på tre kanter, og driften er alvorlig truet. Nærmeste vaktpost er bare tjue meter unna.

– Som følge av at Stortinget i juni 2012 vedtok utbygging av kampflybasen for F-35 i Ørland har vi og vårt gårdsbruk havnet i en for oss håpløst vanskelig situasjon, sier Hernes til Fosna-Folket.

Dispensasjon

I dag drives gården på dispensasjon fra Mattilsynet, men den dispensasjonen går ut ved årsskiftet.

Mattilsynet skriver: «Driftsmulighetene er påvirket i negativ retning i og med større aktivitet, mer trafikk og vekslende styrkenivå ved flystasjonen. Området inneholder luftegård som i bruk, med største sannsynlighet, genererer stress for dyra uten mulighet til å søke naturlig ly eller beskyttelse. Tidligere år har vist at dyra går heller inn i fjøset isteden for ut, når de gis adgang til luftegården.»

– Dette har blitt en stor belastning for oss som eiere og drivere. Vi ønsker å fortsette med produksjon av melk og kjøtt, og er i den heldige situasjon at også neste generasjon ønsker å satse på gårdsdriften.

Dispensjonen til å drive gården går ut ved nyttår.

Forsvarsbygg

Hernes er i dialog med Forsvarsbygg om å flytte våningshuset, men med driftsenheten stiller saken seg annerledes.

– For oss løser det ikke problemet med videre drift. Driftsbygningen er «omringet» av veier på tre sider; to tilhørende Forsvarsbygg/flystasjonen, på den tredje fylkesveien med økende trafikk.

Hernes ønsker å sette opp en ny driftsenhet på sin egen tomt på den andre siden av fylkesveien, og har invitert Forsvarsbygg til et spleiselag.

– Vi ønsker ikke at Forsvarsbygg skal betale hele kostnaden med å sette opp den nye driftsbygningen. Det er viktig å få frem. Men vi ønsker at Forsvarsbygg skal dekke merutgiften vi får med å bygge ny driftsbygning kontra det å bygge på den eksisterende.

Saken har nå pågått siden 2012. Bonden opplever at saken drar ut i tid. Forsvarsbygg står steil i saken, og ønsker ikke å bli med på spleiselaget.

Dobbeltmoral

Vis-à-vis gården ligger Hårberg skole som er innløst, men gården, som ligger enda nærmere hovedporten, er det ikke funnet løsning på. Også Marihøna barnehage er det funnet en løsning for. Barnehagen ligger i gul støysone, mens grensa mellom gul og rød sone krysser Hårberg skoles område. Denne forskjellsbehandlingen har Hernes vanskeligheter for å forstå.

– Slik vi ser det, så er det mange likhetstrekk i begrunnelsen som Folkehelse Fosen bruker for barnehagen og det Mattilsynet trekker fram i forhold til vår gårdsdrift. En forskjell er selvsagt at det i barnehagens tilfelle handler om barns helse, mens det i vårt tilfelle handler om husdyras velferd og videre drift.

Ifølge Mattilsynet veier dyrevernloven tyngre enn fortsatt drift. Dette umuliggjør varig drift på gården slik situasjonen er i dag.

Tverrpolitisk støtte

– Vi opplever god støtte for vårt syn fra Ørland kommune samt engasjement fra politisk hold både lokalt, regionalt og nasjonalt. Situasjonen for vår gård har tre ganger blitt tatt opp i stortingets spørretime, uten at det så langt har gitt oss svar for framtida. For vår del handler det nå om «vinn eller forsvinn», sier Hernes.

Ekteparet har fått tverrpolitiske støtte lokalt. Foto: Erik Eikebrokk

– Vi er nødt til å jobbe tverrpolitisk for å finne omforente løsninger. Disse tilfellene er så viktige at det er kjempeviktig at vi finner løsninger sammen. Hele kommunestyret i Ørland står sammen bak ønsket om å finne tilpassede ordninger, spesielt for situasjoner i landbruket. Hver situasjon er unik og derfor må vi se på løsninger som passer for den enkelte, sier Gunnhild Tettli (Ap).

De siste tre årene er gården drevet på dispensasjon fra Mattilsynet, men dette er ikke en god løsning, verken på kort eller lang sikt. Verken for dyr eller brukere, mener Hernes.

– Ikke vesentlig forverret

Direktør Olaf Dobloug i Forsvarsbygg kampflybase forteller at Forsvarsbygg har vært i dialog med Hernes i fem år.

- Vi mener at kampflybaseetableringen ikke påfører Hernes sin gårdsdrift noen vesentlig flere ulemper. Gården ligger i gul støysone, og vil få tilbud om støytiltak på boligen som de andre i gul sone, sier han.

Når det gjelder trafikksituasjonen ved gården, så mener Dobloug at trafikkbildet ikke blir vesentlig forverret på grunn av kampflybaseetableringen.

– Han har utfordringer fra før i og med at gården ligger på den ene siden av fylkesveien, mens den vesentlige delen av jorda ligger på den andre siden. Han må dermed krysse veien, sier Dobloug.

Dobloug mener at kampflybaseetableringen i ikke særlig grad vil endre trafikkbildet ved gården.

– Vi ser at det i anleggsperioden blir en del mer trafikk ved gården, men i en normalsituasjon etter utbyggingen mener vi ikke at det blir noen vesentlig endring, svarer Dobloug.

Han mener heller ikke at endringer i tilknytning til hovedporten på flystasjonen påfører gården særlige ulemper.

– Basen blir litt større, men det mener ikke vi at er så vesentlig, sier Dobloug.

Dag Inge Hernes har et mål om å overlate gården videre i en enda bedre stand enn han selv overtok den.

– Spesielt å bo

Forsvarsbygg innløste Hårberg skole som ligger i gul og rød støysone. I tillegg kjøpte Forsvarsbygg Marihøna barnehage til markedspris. Dobloug er enig i at det siste var et unntak fra reglene. Han mener likevel ikke at det er på sin plass å gjøre et unntak i Hernes sitt tilfelle.

– Det er mange som driver gård i gul sone og det har vært drevet gård i rød støysone lenge. Vi mener det er trafikken fra fylkesveien som er utfordringen for gårdsdriften her, og kampflybaseetableringen vil ikke endre den permanente situasjonen i vesentlig grad. Mattilsynet gir årlige dispensasjoner for drift.

– Er det ingen mulighet for at Forsvarsbygg endrer mening i denne saken?

– Vi har sagt dette i fem år. Vi har vært på mange besøk der, og det er alltid hyggelig. Vi har gode samtaler, og vi forstår at de har en tøff situasjon, sier Dobloug.

Forsvarsbygg har sagt seg villige til å være med på å flytte boligen på gården til den andre siden av fylkesveien.

– Vi ser at det blir veldig spesielt å bo så nær vakta på flystasjonen. Vi skal starte forhandlinger om flytting av boligen, forteller Dobloug.