Fosna-Folket har i likhet med resten av avisbransjen opplevd en nedgang i antall abonnenter de siste årene. Etter at avisa lanserte F-F+ som en digital abonnementsløsning, har trenden snudd. Før lansering av pluss i uke 7 i år, hadde Fosna-Folket 4649 abonnenter. Per i dag har lokalavisa økt til 4916 abonnenter. Per juli 2017 har avisa om lag hundre flere abonnenter enn på samme tid i fjor.

- Vi har lyktes i vår strategi

I dag er det rundt 40 000 unike brukere innom Fosna-Folkets nettsider i løpet av en vanlig uke.

- Da vi lanserte F-F+ i februar i år, visste vi at det var på høy tid å ha et tilbud for dem som vil abonnere på lokalavisa digitalt. Vi har alltid hatt troen på at vi som avis leverer såpass interessant innhold, at leserne er villig til å betale for det, også på nye plattformer. Økningen i antall abonnenter siden F-F+-lanseringen i februar, viser at vi har lyktes i vår strategi. De grepene vi gjorde med å innføre F-F+ og samtidig endre frekvens på papir, har vært et helt nødvendig grep for å tilpasse avisa både for nåtiden og fremtiden. Verden endrer seg såpass fort nå at endring har blitt regelen. Da ville det vært helt merkelig om ikke også lokalavisa skulle endre seg, sier ansvarlig redaktør Alexander Killingberg.

- Verden er snudd på hodet

Killingberg mener statistikken bekrefter at det var absolutt nødvendig for lokalavisa å lansere F-F+ som en digital abonnementsmodell.

- Husk at verden er snudd på hodet på svært kort tid. Vi står midt oppe i en digital verdensrevolusjon, hvor vi i løpet av få år har fått tilgang på svært mye av det vi trenger i en liten mobiltelefon. I dag har man banken, leksikonet og avisa i lomma. Folks vaner og herunder leservaner er radikalt endret. Etter at vi lanserte F-F+ i februar, har antall papirabonnenter fortsatt å gå nedover i samme takt som før, men avisa har opplevd en eksplosiv vekst i antall digitale abonnenter. Denne veksten er høyere enn frafallet av papirabonnenter, noe som gjør at avisa totalt sett har en økning i abonnementsmassen, forklarer han.

Fra tre til to aviser

Han understreker at man i dag også får med seg det aller meste av avisas innhold, selv om man bare leser Fosna-Folket på papir.

- Vi leverer nå to fete aviser i uka, i stedet for tre tynne som før. Og vi lager mer og bedre innhold. Vi leverer et fleksibelt tilbud. Folk kan selv velge hvordan de vil lese oss. På F-F+ har vi siden lansering publisert to egenproduserte dokumentarfilmer. De får vi imidlertid ikke med i papiravisa, så dersom du vil få med deg absolutt alt, bør du som papirabonnent også logge på F-F+, avslutter Killingberg.

Oppgang for avisa Sør-Trøndelag

Det er ikke bare Fosna-Folket som opplever oppgang etter frekvensendring og innføring av plussløsning. I avisa Sør-Trøndelag peker også abonnementstallene oppover.

- Det som er verdt å merke seg er at vi, i likhet med bransjen for øvrig, hadde en jevn opplagsnedgang i hele 2015 og 2016, som også fortsatte inn i 2017. 1. februar i år gjennomførte vi en frekvensendring der vi gikk fra fem til tre utgivelser i uka. Samtidig innførte vi en plussløsning, der vi la alt stoff ut på nett for dem som er abonnenter hos oss. Etter det har vi opplevd en økning fra 4876 til 5069 abonnenter, det vil si en vekst på nesten 200 abonnenter. Det forteller oss at vi har gjort noe riktig, sier ansvarlig redaktør Anders Aasegg Morken til egen avis.

LES OGSÅ: Her logger Jenny (80) inn på pluss