Det er nå litt over ett år siden rederiet FosenNamsos sjø vant tilbake sambandet Flakk – Rørvik. Rederiet skal nå drifte sambandet fra 1. januar 2019 og frem til utgangen av 2028.

De nye

Ferjene du som passasjer skal bli godt kjent med den neste tiårsperioden, er to nye batteriferjer. I tillegg settes gamle MF Trondheim, som ble levert i 1992, inn som tredjeferje i sambandet. De to nye batteriferjene har fått navnene MF Munken og MF Lagatun.

Slik ser de nye batteriferjene ut. Foto: FosenNamsos Sjø

De har hver for seg en kapasitet på 399 passasjerer, 130 personbilenheter og 10 vogntog. Salongen på de nye ferjene er plassert over bildekket og har 360 graders utsikt. Det vil også være lekerom for de aller minste samt kafeteria og automater.

Les mer om de nye ferjene her.

Har plan B

De to nye batteriferjene er i realiteten hybrid-ferjer. Konseptet heter plug-in hybrid. Ferjene har dieselgeneratorer for produksjon av strøm og batterisystem for mottak av strøm fra land. Planen er at ferjene skal gå så mye elektrisk som mulig. Dersom værforhold eller annet gjør dette umulig, har ferja mulighet til å gå på vanlig diesel med vanlig motorkraft.

Lading ved kai

Den nye typen ferjer krever ny infrastruktur på land. Ferjene skal nemlig lade når de ligger til kai.

- All strøm ferja trenger til overfarten, skal den få ved å bli ladet i løpet av fire-fem minutter når den ligger til kai, forklarer Harald I. Johnsen i Statens Vegvesen.

Han er prosjektleder for byggingen av de nye ferjekaiene. Mandag ble det kjent at Alta-firmaet HAK skal bygge de nye kaiene i sambandet Flakk – Rørvik. Fosen-firmaet Johs. J. Syltern er med som grunnentreprenør. Kontrakten har en verdi på 118 millioner kroner.

Starter i høst

Arbeidet med de nye kaiene tar til i september i år. Det mest omfattende arbeidet må være ferdig mot slutten av 2018. De nye elferjene skal nemlig i drift fra 1. januar 2019, og rederiet ønsker å kjøre testturer før elferjene settes i rute. En del avsluttende arbeider, som ikke har stor betydning for driften av sambandet, vil imidlertid pågå frem mot våren 2019.

Det blir omfattende endringer på ferjeleiet i Rørvika. Foto: Statens Vegvesen

Dobbelpir

Det er på Rørvik-siden at de mest omfattende endringene vil skje. Der skal det bygges en splitter ny ferjekai.

- Vi bygger en pir ut mot sjøen. Dette blir en dobbelpir hvor ferjene kan ligge på hver sin side. Det gamle ferjeleie vil bli brukt som reserveferjeleie og liggekai. I dag kjører de ferja til liggekai i Trondheim om natta. Nå blir det muligheter for å ha liggekai i Rørvika, forklarer prosjektleder Johnsen.

I tillegg til sleve byggingen av det nye kaianlegget i Rørvika, er det mye arbeid rundt infrastrukturen som kreves for å få ladet de nye ferjene.

- Vi skal blant annet bygge to ladetårn på ferjekaia. Dette er svære greier. De blir rundt ti meter høye, forklarer Johnsen.

Kanselleringer

Også på Flakk-siden blir det omfattende endringer. Dagens to ferjekaier blir hvor de er, men også her skal det bygges to ladetårn. I tillegg er det nødvendig å sprenge nede i ferjebåsene for å gjøre det tilstrekkelig dypt for de nye ferjene. Dette arbeidet pågår i høst og vil føre til kansellering av enkelte avganger på kveldstid (se fakta).

- Sprengningen skal i hovedsak pågå om natten. Så må vi også sende ned dykkere som fjerner eventuelle løsmasser som ligger i veien for ferja. Vi har selvfølgelig dialog med pendlerforeningen rundt kanselleringen av avganger. Siden det er snakk om å kansellere avganger om kvelden, er det spesielt skiftarbeidere som vil få utfordringer. Det er imidlertid kun i en periode på noen få uker at det er snakk om kanselleringer, forklarer Johnsen.

Han sier det synes mest fornuftig å gjennomføre sprengningsarbeidet før høststormene tar til. Arbeidet med ny ferjekai i Rørvika vil sannsynligvis ikke føre til noen ferjekanselleringer.

River sanitærbygg

Det vil også bli noe sprenging på Rørvik-siden. Dagens sanitærbygg både i Rørvika og på Flakk skal rives.

- På Flakk blir det satt opp et nytt bygg på nesten samme sted. Dette vil også inneholde ladeinfrastruktur til ferjene. Sanitærbygget i Rørvika ble bygd i 1978 og er relativt shabby. Det blir revet, men der setter vi ikke opp noe nytt på samme sted. Vi bygger et nytt bygg mot fjellet ved dagens ferjekai. Der blir det enkle toalett. Resten er teknisk bygg med ladeinfrastruktur, forklarer Johnsen.

Det vil også bli omlegging av parkeringsplasser på ferjeleiet i Rørvika. I anleggsperioden vil det også bli mindre parkeringsplasser enn det er i dag.