Tyngre vedlikehold av F-35 legges utenfor Norge

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum er lite fornøyd med at det tyngre vedlikeholdet av de nye F-35-flyene legges til et annet land enn Norge.

Andre europeiske kjøpere av F-35 vil foreta det tyngre vedlikeholdet selv. Det ser det ikke ut til at Norge vil gjøre. Her ser vi et norsk F-35 fly over USA før det lander på Ørlandet i november.Foto: Lockheed Martin

Nyheter

Mens andre europeiske kjøpere av flyet vil foreta vedlikeholdet selv, blir de norske flyene sendt til Cameri i Nord-Italia for det samme arbeidet, skriver VG.

– I en akutt krisesituasjon vil vi ikke ha kapasitet til å gjennomføre tyngre vedlikehold på flyene våre. Det mener jeg er svært uklokt. Vi har et nytt verdensbilde med behov for sterk beredskap, og i en akutt situasjon vil hvert enkelt land selvsagt prioritere sine egne fly først, sier Vedum.

Da han tok han opp problematikken på Stortinget i juni, fikk han til svar at regjeringen ikke har vurdert det som nødvendig eller økonomisk ønskelig å etablere egen depotkapasitet. Det svaret var han ikke fornøyd med.

– Rent bedriftsøkonomisk kan det sikkert være noe å spare, men også sparingen har en pris, både samfunnsøkonomisk og med tanke på beredskapen. Her makter ikke regjeringen å tenke helhet i politikken sin, mener han.

AIM Norway, som driver vedlikehold av Forsvarets fly, bekrefter at de har permittert 20 av sine rundt 400 ansatte og utelukker ikke flere permitteringer.

Statssekretær Øystein Bø (H) i Forsvarsdepartementet skriver i en epost til avisa at Sp stemte for en felles vedlikeholdsløsning.

Sps forsvarspolitiske talskvinne Liv Signe Navarsete mener departementet forsøker å fraskrive seg ansvaret for problemene i AIM Norway.

– Dersom AIM ikke vinner oppdrag om tyngre vedlikehold på F-35, setter det hele fremtiden til AIM og de 400 arbeidsplassene i Norge på spill, sier hun.