Prosjektet er nå ute på anbud og entreprenørene har frist til 24. august på å levere sine tilbud.

Veibredden

Den nye tunnelen blir altså 550 meter lang. Veibredden blir på 7,5 meter.

- Den nye veien vil nok oppleves som et standardsprang i forhold til dagens fylkesvei 14. Det blir fint akkurat der, påpeker byggeleder Martin Engum.

Skisse av ny vei og tunnel på Hellfjordsiden. Foto: Statens Vegvesen

Slutt på rasfare

Dagens fylkesvei 14 går over Hellfjordåsen. Det er en rasutsatt strekning hvor det ofte går ras. I juli 2013 var veien stengt i lengre tid etter at enorme steiner raste ned i veibanen. Med den nye tunnelen, elimineres den rasfarlige strekningen.

Mot Sumstad

Byggestart for den nye tunnelen blir trolig i oktober i år. Tunnelen skal etter planen være ferdig før 2019. Statens Vegvesen ønsker ikke å legge for mye føringer for entreprenøren, men sier de mener det er mest hensiktsmessig å bygge tunnelen fra Hellfjordsiden og over til Sumstad.

- Det er stigning fra Hellfjordsiden og opp til Sumstad. Da er det enklest å slippe ut drivevannet i Hellfjorden. Vi har søkt om å få slippe ut vannet i fjorden. Drivevannet er det vannet vi bruker for blant annet å kjøle ned borrene, forklarer byggeleder Engum.

Skissen viser dagens vei over Hellfjordåsen i forgrunnen. Tunnelen bygges gjennom fjellet bak. Foto: Statens Vegvesen

Veistenging

Det første som gjøres på prosjektet, er trolig å anlegge en pilotvei opp til der tunnelåpningen skal være i Hellfjorden.

- Det er for å komme seg opp til der man skal begynne med påhugget. Vi må få opp borreriggen, forklarer Engum.

Det vil bli snakk om å stenge fylkesvei 14 i kortere perioder i forbindelse med prosjektet. Dette er særlig aktuelt i starten og slutten av prosjektet.

- Dagens fylkesvei 14 er den eneste veien inn til Roan, så det blir kun snakk om stenging i kortere perioder. Vi har søkt om å få stenge veien i to timer midt på dagen samt muligens nattstenging. I starten på prosjektet skal vi blant annet anlegge en fjellskjæring som går midt oppe i dagens vei på Hellfjordsiden. Da må vi stenge i perioder, både på grunn av selve sprengingen, men også for å få bort massene, forklarer Engum.

Skisse av ny vei og tunnelåpning på Sumstadsiden. Foto: Statens Vegvesen

Tre svakhetssoner

Statens Vegvesen planlegger å være ferdig med selve hullet gjennom fjellet allerede 1. mars neste år. Men etter det er det mye som gjenstår. Mot slutten av prosjektet skal tunnelen sikkerhetsgodkjennes. I tillegg skal det gjennomføres en beredskapsøvelse i tunnelen. Det vil bli anlagt én havarilomme midt i den 550 meter lange tunnelen. I tillegg blir det én lomme ved hver tunnelåpning.

- Hvordan er fjellkvaliteten?

- Det er antatt å være greit. Det er kartlagt tre svakhetssoner. Der må vi gå inn med ekstra sikringstiltak. Vi må boltre ekstra. Så blir det også anlagt en betongbue for å støtte opp ekstra, forklarer byggelederen.

To tunneler

I juni i år vedtok fylkestinget bygging av ytterligere to tunneler i Roan. Den ene på nordsiden av Berfjorden, og den andre på sørsiden av fjorden. Les mer om dette prosjektet her: