Prosjektet er nå ute på anbud og entreprenørene har frist til 24. august på å levere sine tilbud.
Veibredden
Den nye tunnelen blir altså 550 meter lang. Veibredden blir på 7,5 meter.
- Den nye veien vil nok oppleves som et standardsprang i forhold til dagens fylkesvei 14. Det blir fint akkurat der, påpeker byggeleder Martin Engum.
Slutt på rasfare
Dagens fylkesvei 14 går over Hellfjordåsen. Det er en rasutsatt strekning hvor det ofte går ras. I juli 2013 var veien stengt i lengre tid etter at enorme steiner raste ned i veibanen. Med den nye tunnelen, elimineres den rasfarlige strekningen.
Mot Sumstad
Byggestart for den nye tunnelen blir trolig i oktober i år. Tunnelen skal etter planen være ferdig før 2019. Statens Vegvesen ønsker ikke å legge for mye føringer for entreprenøren, men sier de mener det er mest hensiktsmessig å bygge tunnelen fra Hellfjordsiden og over til Sumstad.
- Det er stigning fra Hellfjordsiden og opp til Sumstad. Da er det enklest å slippe ut drivevannet i Hellfjorden. Vi har søkt om å få slippe ut vannet i fjorden. Drivevannet er det vannet vi bruker for blant annet å kjøle ned borrene, forklarer byggeleder Engum.
Veistenging
Det første som gjøres på prosjektet, er trolig å anlegge en pilotvei opp til der tunnelåpningen skal være i Hellfjorden.
- Det er for å komme seg opp til der man skal begynne med påhugget. Vi må få opp borreriggen, forklarer Engum.
Det vil bli snakk om å stenge fylkesvei 14 i kortere perioder i forbindelse med prosjektet. Dette er særlig aktuelt i starten og slutten av prosjektet.
- Dagens fylkesvei 14 er den eneste veien inn til Roan, så det blir kun snakk om stenging i kortere perioder. Vi har søkt om å få stenge veien i to timer midt på dagen samt muligens nattstenging. I starten på prosjektet skal vi blant annet anlegge en fjellskjæring som går midt oppe i dagens vei på Hellfjordsiden. Da må vi stenge i perioder, både på grunn av selve sprengingen, men også for å få bort massene, forklarer Engum.
Tre svakhetssoner
Statens Vegvesen planlegger å være ferdig med selve hullet gjennom fjellet allerede 1. mars neste år. Men etter det er det mye som gjenstår. Mot slutten av prosjektet skal tunnelen sikkerhetsgodkjennes. I tillegg skal det gjennomføres en beredskapsøvelse i tunnelen. Det vil bli anlagt én havarilomme midt i den 550 meter lange tunnelen. I tillegg blir det én lomme ved hver tunnelåpning.
- Hvordan er fjellkvaliteten?
- Det er antatt å være greit. Det er kartlagt tre svakhetssoner. Der må vi gå inn med ekstra sikringstiltak. Vi må boltre ekstra. Så blir det også anlagt en betongbue for å støtte opp ekstra, forklarer byggelederen.
To tunneler
I juni i år vedtok fylkestinget bygging av ytterligere to tunneler i Roan. Den ene på nordsiden av Berfjorden, og den andre på sørsiden av fjorden. Les mer om dette prosjektet her: