Strekningen fra Wiklemkrysset og opp mot kirka er en 40-sone, men det kjøres ofte altfor fort på den trafikkbelastede veien. Det går ikke mange minuttene fra utstyret er rigget opp til den første sjåføren bryter fartsgrensa.

Vinkes til side

- Der har vi den første kunden, sier Braseth og går ut i veien for å vinke sjåføren til side.

- God dag, det er fra utrykningspolitiet! Det er en 40-sone dette, nå gikk det litt for fort med deg? Jeg kan gi deg et tilbud om forenklet forelegg på 3700 kroner, det er det billigste alternativet for deg, sier Øystein Braseth til sjåføren som nettopp er vinket inn til siden.

Sjåføren, ei ung kvinne, ble målt til 52 kilometer i timen. Det gir 3700 kroner i bot, og to prikker i førerkortet.

Foto: Siri Wold

For hver bilist som blir stoppet, skal det også tegnes ned i loggen. Det er mye papirarbeid som ligger bak en fartsovertredelse.

- Det er litt mer enn å bare måle. Når man er alene, slik jeg er nå, må man gjøre alt. Det er ikke noe latmannsliv altså.

Må kunne gjengi målingen nøyaktig

Når en sjåfør har kjørt for fort, så må UP også tegne inn ei skisse for en eventuell rekonstruksjon, forklarer Braseth.

- I tilfelle en sjåfør nekter å vedta forelegg og det går rettens vei, skal vi være i stand til å gjengi målingen nøyaktig, derfor skyter vi med laseren på tre forskjellige punkter i et triangel, forklarer Braseth mens han sikter inn laserstrålen mot bilene som kommer kjørende oppover gata.

- Der er det én på 60, sier han og går ut i veibanen for å vinke inn dagens andre «kunde».

Mange sjåfører måtte vinkes inn til siden under en fartskontroll på Brekstad torsdag. Foto: Siri Wold

I en 40-sone slik den vi befinner oss ved, mister man førerkortet dersom man har en hastighet over 66 kilometer i timen. De fleste som måles av laseren holder en hastighet som ligger over 40, det er fåtallet som holder seg til tillatt hastighet.

Plutselig er det tomt for batteri og Øystein må løpe til bilen for å hente nye. Etter et kjapt bytte er det klart for nye målinger, og innimellom målingene og sjåførene som vinkes til side skriver Braseth forelegg.

- Er det fartskontroll?

Ei dame til sykkel har fått øye på kontrollen og kommer bort til Braseth.

- Er det fartskontroll? Har dere vært i «gartsvingan»? Dere må ta dere en tur dit!

- Ja, der har vi vært, men det er flott at du varsler fra! Vi skal komme tilbake dit, svarer Braseth.

- Ja, jeg får sykle forsiktig forbi deg jeg nå, da, spøker syklisten, og får til svar at hun nok skal klare seg fint forbi kontrollen.

Braseth forklarer at UP er glade for tips fra publikum om strekninger det kjøres for fort på, og at de forsøker å følge opp tipsene.

- Gjør vi ikke det, så slutter jo folk å tipse. Vi er avhengig av det, forteller han.

Ble målt til 71 km/t i 40-sonen

Laserstrålen siktes inn på ny, og pipingen fra apparatet blir hissigere.

- Oi, oi, oi, førerkortbeslag, 71 kilometer i timen!  Braseth går ut på veien og vinker inn sjåføren.

Sjåføren, en mann i 30-årene får forklart at han nå mister førerkortet. Braseth er nødt til å foreta et lydavhør av mannen, og de går mot utrykningskjøretøyet som er parkert et stykke unna.

Mens Braseth foretar avhør av sjåføren fortsetter trafikken å suse forbi, og jeg trenger ikke noen laser for å se at mange av dem holder ei fart på godt over tillatt hastighet. Ikke så mye jeg får gjort med det.

Etter ei lita stund kommer Braseth tilbake. Sjåføren får lov å kjøre bilen heim for å parkere, men må gi fra seg førerkortet sitt.

Mye trafikk

- Det er vanvittig mye trafikk her, jeg fikk helt sjokk første gang jeg var her. Nå må jeg kalle opp sentralen, de har kalt meg opp uten å få svar mens jeg var i avhør, da blir det syr, forteller Braseth.

Ei bil med noen godt voksne damer i passerer oss, og de er snare med å få på seg beltene når de får øye på Braseth i politiuniform.

På politiradioen skjer det ting, på sentralen de har begynt å reagere på at Øystein ikke har svart på oppkallingen.

- «Kirkeveien på Ørland..» er alt jeg hører fra radioen før Braseth bryter inn.

- UP 424 bryter inn, det er sikkert meg dere snakker om, sier Braseth.

Fra sentralen har de sett hvor Øysteins bil står parkert, og har reagert på at han ikke har svart på gjentatte oppkallinger.

- De har laga storstyr, nå.. Men de gjør det av omsorg, så jeg skal jo ikke si noe på det. Jeg har gitt beskjed om at jeg må foreta lydavhør og da kan jeg ikke ha lyden på, sier Braseth.

- En fullmannsjobb

Innimellom målingene og loggføringen får Braseth omsider forklart situasjonen for operasjonssentralen og avverget en utrykning for å lete etter ham.

- Plutselig går batteriene tomme, så går blokka tom for ark, og så kommer det en som må tas avhør av innimellom alt det der.. Jeg blir helt svett jeg, under vesten. Det er en fullmannsjobb, dette, sier Braseth.

- Du fikk jo i alle fall sett at systemet fungerer som det skal, om noe skulle hende med deg?

- Joda, det er godt å vite at det fungerer.

Flere biler passerer og det er lett å se at mange er litt ekstra forsiktige etter å ha passert politiet på veien. Men ikke alle.

- Se, nå kjører de faktisk forbi meg og ser kontrollposten, så kjører de for fort like nedi gata her! Det er spesielt, sier Braseth.

- Vi omgås jo ikke kjeltringene

En ny sjåfør er litt for ivrig på gasspedalen, og blir vinket inn.

- Jeg kan tilby deg forenklet forelegg, sier Braseth til mannen.

- Ja, 300 kroner, da..? svarer sjåføren.

-300 kroner ja, ja det er nok noen tiår siden, det. Det er 3700 kroner, nå.

Sjåføren synes det var en stiv pris, men vedtar forelegget.

- Det ble et dyrt besøk, sier mannen, som kommer utenbygds fra for å besøke slekt på Ørlandet.

Han tar det med et smil, slik de aller fleste gjør, ifølge Braseth.

- Det kommer nok mye an på hvordan man selv legger det opp. Det fleste tar det med et smil. Du verden så mye blide folk vi som står på veien omgås. Det e ren trivelig arbeidsplass. Vi omgås jo ikke kjeltringene, det er bare vanlige folk som er ute og kjører bil, sier Braseth.

-Hvor var dere på Utøya?

- Hender det at det blir ubehagelig?

- Ja. Jeg stoppa en som var vennlig til å begynne med, jeg vet ikke hva som gjorde at han ble ekkel men kanskje det var da han fikk høre bøtesatsen. Han ble styggere og frekkere i kjeften, og så sa han; Ja, her kan dere stå, men hvor var dere på Utøya?

Jeg rekker ikke å få høre så mye mer før det nok en sjåfør må tas med inn til siden av veien.

- Hun var litt irritert. «Æ har vårre borti dåkk før, åsså har æ itj lært!», forteller Braseth.

For noen er det lett å akseptere bota og kjøre videre, men det er også de som tar det litt tyngre, slik den neste sjåfør som vinkes inn gjør. Ei ung kvinne blir skjelven i stemmen og er nesten på gråten da Braseth spør henne om hun har noen prikker på førerkortet fra før. Kvinnen ble målt til 58 kilometer i timen.

- Da får du tilbud om forenklet forelegg på 5350 kroner, det er det billigste alternativet jeg kan gi deg nå. Har du førerkortet ditt med deg..? Takk. Oi. Du har førerkortet på prøvetid, du. Da blir det dobbelt opp med prikker. Det betyr at du ikke kan kjøre for fort én gang til, men det skal du vel ikke gjøre?

En overhengende fare for straffesanksjon

Braseth er rolig og hyggelig når han snakker med sjåførene som vinkes inn, og forklarer at han har stor forståelse for at folk blir nervøse når de blir stoppet av politiet.

- Jeg blir det selv, jeg som står og stopper biler. Jeg tror det er en stadig overhengende faren om straffesanksjon som gjør at vi blir sånn, sier Braseth.

- Hvor lang tid har man på å betale et forelegg?

- I utgangspunktet var det fjorten dager. Men Statens vegvesen oppdaget etter hvert at mange ikke greide å overholde fristen, så nå kan man ta kontakt med dem på nett på adressen som står på baksida av forelegget og søke om å dele opp betalingen eller om å få en betalingsutsettelse.

Trafikken avtar

- Det er jo klart at ei slik bot er et stort inngrep i folks økonomi. Det er mange i dag som lever så marginalt at det ikke er rom for sånt. Vi får høre om mange årsaker til at folk sliter med å få betalt regningene. Vi synes jo det er trasig vi også, men vi er jo satt til å gjøre dette. Jeg har ingen problemer med å føle med folk, mange av reaksjonene er oppriktige, sier Braseth.

Rundt klokka 14 varsles det på ei facebookside om den pågående kontrollen.

- Jøss, det tok lang tid i dag, som regel er kontrollene varslet på facebook innen ei halvtime, sier Braseth.

Det merkes at trafikken avtar. Om det er tilfeldig eller om det er fordi folk har oppdaget kontrollen er ikke godt å si, men dagens kontroll avsluttes etter om lag to og ei halv time.

Resultatet av kontrollen på Brekstad blir dermed ni forenklede forelegg og ett førerkortbeslag, og jeg føler at jeg har fått et godt innblikk i hvor hektisk en arbeidsdag for utrykningspolitiet kan være.