Sammen med barn fra over 300 andre kommuner kan alle barn i 1.-7.klasse i Ørland kommune nå være med på det som må være Norges kuleste lesekampanje. Sommerles har vært en suksess gjennom flere år, og målet med kampanjen er å motivere barna til å lese så mye de bare orker i løpet av en lang sommerferie, opplyser biblioteksjef Hanne Tøfte.

Utformet som et slags dataspill

- Vi har for første gang blitt med på den digitale lesekampanjen Sommerles hvor ungene får poeng og når opp til ulike levels. Kampanjen er utformet som et slags dataspill, og det har fenget fra første sekund, forteller Tøfte.

I Ørland kommune har 175 av 403 elever så langt registrert seg, det vil si 43 prosent.

Kampanjen startet 1.juni, og ungene har kommet til biblioteket og lest frivillig etter skolen i lang tid allerede. Også nå når sommerferien er i gang er det mange unger som tar turen til biblioteket. To av dem er Victor Mørk og Maiken Liland, begge ni år.

- Jeg har lest en god del, jeg er snart på level 20, forteller Victor stolt.

Han logger seg inn på sin bruker på kampanjen på en av datamaskinene i biblioteket, og viser hvordan det hele ser ut.

- Man kan se hva de andre i klassen leser, og gi bøkene stjerner etter hvor bra man synes de er. Her kan du merke av for om du har lest boka selv, om du er blitt lest for eller om du har hørt ei lydbok, forklarer Victor.

- Liker lange bøker

Victor forteller at han er glad i detektivbøker, og peker på ei bok som heter «Alfred Hitchcock og de tre detektivene og maleriets gåte.»

- Den handler om et maleri som forsvinner, den er spennende, sier han.

Maiken synes også det er gøy å lese, og kommer ofte til biblioteket for å låne bøker.

- Jeg liker lange bøker, som den tredje Harry Potter-boka. Jeg tenker å lese Harry Potter også på engelsk, venninna mi har ei på engelsk, forteller hun.

- Det er artig at man kan se hvilke bøker de andre leser, her kan jeg også se hva brevvenninna mi på Frosta leser, sier Maiken.

- Pedagogisk poeng

Det er tydelig at kampanjen har fenget ungene, som ifølge biblioteksjefen er innom flere ganger i uka.

- Det er et pedagogisk poeng her, som vi baker inn i mye annet artig. Målet er å få unger til å lese i løpet av den lange ferien. Gjør de ikke det, kan leseferdighetene faktisk gå ned, og skolestart kan bli tung. Endelig har vi funnet en kampanje som funker, forteller Tøfte.

Barn og unge er bibliotekets satsingsområde, og med den digitale lesekampanjen lykkes de i å øke barnas leseglede. Her er biblioteksjef Hanne Tøfte sammen med leseløvene Victor og Maiken. Foto: Siri Wold

Før kampanjen har hun vært på besøk hos alle klassene for å informere litt om kampanjen, og det at det er litt mer opplegg rundt kampanjen er nok også litt av årsaken til at den har slått så godt an hos ungene, tror hun.

- Også det at ungene oppnår ulike level og får digitale trofeer har nok også mye å si. Når de har lest et visst antall bøker, får ungene premier av biblioteket. Vi er snart tomme for premier allerede!

- Håper vi vinner

- Jeg leste ikke noe særlig med bøker før, men nå leser jeg masse, sier Victor.

- De to klassene som leser mest, får komme hit litt senere i høst, da får vi besøk av en populær forfatter som skal ha show i Black boxen, forteller biblioteksjefen.

- Tror dere at dere vinner konkurransen, da?

- Ja! Vi håper vi vinner, sier de ivrige leseløvene.