Hayati Yasar flyttet til Norge fra Tyrkia i 2004. Tre år senere åpnet han restauranten Melissa på Brekstad. Mens restaurantdriftere på alle kanter etter tur har måttet pakke sakene sine på grunn av negativt driftresultat, har Yasar greid å holde businessen gående. Med økende omsetningstall.

– Det er ingen hemmeligheter. Jeg tror det er viktig å være til stede og jobbe mye selv, å gå foran som et godt eksempel, sier Yasar til Fosna-Folket.

– Man må komme i kontakt med kundene, og snakke med dem.

Kommunikasjon

På Melissa er det sju-åtte ansatte, flere av dem er familie, andre er nære bekjente av innehaveren. De viktigste suksessfaktorene er service, kvalitet på maten og, ikke minst, god kommunikasjon mellom de ansatte.

– Det er viktig at alle vet hva de skal gjøre, for at det skal være effektivt. Slik unngår vi stress og misforståelser.

Melissa har holdt det gående i ti år, siden Yasar overtok lokalene i 2007. Foto: Erik Eikebrokk

– Dette er blitt livet mitt. Vi har ansvar for sju-åtte familier her. Det er derfor vi må passe på jobben vår, for å sikre familiene våre trygghet. Vi tenker ikke kortsiktig, vi tenker langt frem i tid.

Etter tretten år i Norge føler Yasar seg hjemme på Fosen.

– Jeg trives godt på Brekstad, og det virker som Brekstad trives godt med oss. Dette er den eneste plassen jeg kunne tenke meg å bo, foruten hjemme i Tyrkia da.

Svigermor

Yasar hadde jobbet i familiebedriften på Orkanger i fire år da han begynte å kikke seg om etter sitt eget lokale. Tre lokaliteter var aktuelle. Det endte med at han kjøpte de gamle lokalene til restauranten «Romy», som var eid av Ronny Myren.

Melissa skulle etter planen åpne 13. april 2007, men slik ble det ikke.

– Jeg husker det godt. Svigermor sa «nei». Hun fortalte meg at fredag den 13. betyr ulykke i Norge.

Derfor ble åpningen utsatt én dag. Og siden har lykken smilt til Yasar.

Yasar har brukt mye av overskuddet på å pusse opp lokalene. Foto: Erik Eikebrokk

Under bardisken henger et smilende diplom som bevis på at Melissa, den 21. mai 2017, mottok utmerkelsen for tredje gang. Smilefjeset gis til spisesteder som oppfyller Mattilsynets høyeste krav til hygiene og renhold.

– Jeg er stolt over det. Melissa var den første restauranten på Fosen som fikk «smilefjes» fra Mattilsynet.

Konkurranse

En skulle kanskje tro at når man har vært etablert så lenge på ett og samme sted, blir man redd for å miste posisjonen sin. Slik tenker ikke Yasar, om mange av de nye etablissementene som har åpnet, og skal åpne, på Brekstad.

– Nei, det er viktig med konkurranse, og jeg liker konkurranse. Konkurranse hever kvaliteten og gjør alle sammen bedre. Når man er alene på markedet, vet man jo at folk kommer uansett. Derfor tror jeg konkurranse er viktig.

– Jeg ønsker alle de nye spisestedene hjertelig velkommen!

Denne helga feirer Melissa tiårsjubileum.